W ciągu ostatniego czasu można było zakwestionować działanie wielu stałych działań, ale i poznać nowe trendy. Choćby wykorzystywanie słów kluczowych i ich pozyskiwanie nieco się zmieniło. Wiele osób zastanawia się, czy taki klasyk jak długi ogon, nadal ma znaczenie w procesie tworzenia stron www i później ich pozycjonowanie. Można jednak powiedzieć wprost: każdy ekspert ma swoje zdanie na ten temat. Dlatego dobrze jest poznać fakty.

Czym jest długi ogon w SEO?

Według najczęściej podawanej definicji pozycjonowanie na długi ogon to nieograniczona przestrzeń słów kluczowych o niskiej konkurencji. Zatem pozycjonowanie stron internetowych przy użyciu długiego ogona jest zagraniem taktycznym, które koncentruje się na konkurowanie dużą liczbą słów kluczowych wśród małej liczby takich samych fraz. Zatem ta metoda skupia się na słowach kluczowych o dużej objętości.

Można powiedzieć, że długi ogon ma mniejszą konkurencję niż proste słowa kluczowe, a zatem łatwiej jest się na nie wybić. Często długi ogon to po prostu całe zapytania, frazy wskazujące miasto czy nawet dłuższe fragmenty tekstu, które pełne są prostych słów kluczowych. Wpisując taką frazę w wyszukiwarkę, można zatem dostać odpowiedź na dłuższe zapytanie, ale i na prostsze słowa.

Długie zwroty jako słowa kluczowe do pozycjonowania strony

W SEO wiele zależy od samego rynku, algorytmów i ich aktualizacji czy też dziedziny, z jakiej jest strona. Choćby sklep online sprzedający buty może wykorzystać jako słowa kluczowe np. „buty”, ale równie dobrze może użyć wyrażenia „buty chłopięce rozmiar 35”. Na to pierwsze konkurencja będzie ogromna, ponieważ zaczną wyświetlać się wyniki z setek stron, które sprzedają buty. Ale na drugie? Pojawią się tylko oferty z butami dla chłopca dostępnymi w rozmiarze 35.

Zatem z jednej strony dla konsumentów wpisanie takiej frazy ułatwia znalezienie konkretnego produktu z już przypisanymi cechami. A z drugiej zawęża pole wyszukiwania. Dla firm oznacza to jedno. Skoro są klienci szukający produktów w ten sposób, to warto pozycjonować się właśnie na dłuższe frazy. Może to przynieść realne korzyści, gdy zaczniesz kierować ruch z określonych fraz z długiego ogona na stronę.

Ponadto im bardziej konkurencyjne słowa kluczowe, jak wspomniane „buty”, tym droższe będzie choćby wykupienie linków sponsorowanych. Wybierając i krótkie, i długie frazy, możesz zbilansować swój budżet. Warto też mieć na uwadze, że wszystkie aktualizacje algorytmów w wyszukiwarkach mają na celu poprawienie wyszukiwania w język naturalnym. A zatem słowa kluczowe z długiego ogona, które są dość naturalnymi frazami, mogą stać się bardziej popularne i konkurencyjne. A do tego nie musisz stawiać tylko na nie. Dalej możesz używać krótkich słów kluczowych na przemian z długim ogonem.

Wykorzystaj moc długiego ogona

Długi ogon również podlega trendom. Raz jest w tendencji spadkowej, a później znowu jest trendem. Jednak faktem jest, że wyszukiwarka Google notuje codziennie aż 15% nowych wyszukiwani. Oznacza to, że 15% fraz wpisywanych w okienko wyszukiwarki, pojawia się w nim po raz pierwszy. Czy to możliwe? Oczywiście.

Między innymi ma na to wpływ kultura tworzenia nowych słów i skrótowców. Po jakimś czasie przyjmują się one jako normalne i w końcu po nich wyszukujemy informacji w Internecie. Ponadto obecnie o wiele więcej wyszukiwani, to wyszukiwania głosowe. A mówiąc, zwykle wypowiadamy więcej słów, niż byśmy je wpisali. Choćby to pokazuje, że pozycjonowanie stron z użyciem długiego ogona ma sens.

Google za cel uznaje wygodę użytkownika i pracuje nad tym, aby odbiorcy zawsze znaleźli to, czego szukają. Wyszukiwanie głowowe napędziło potrzebę wyszukiwania w języku naturalnym. A to daje nam możliwość pozycjonowania właśnie na ukierunkowane frazy kluczowe, które składają się z większej ilości słów.

Wykorzystać moc długiego ogona można również, kiedy chcemy publikować treści informacyjne. Bardzo często długi ogon to po prostu konkretne pytania lub posty napisane wokół jakiegoś zagadnienia. Odpowiadając na nie w dowolnej formie, możemy z łatwością przekierować ruch na naszą stronę. Jednak należy pamiętać, że słowa kluczowe, zapytania, a nawet konkretne pytania się zmieniają, a wyniki wyszukiwania mogą być podobne. Po prostu wpisując długi ogon, można otrzymać odpowiedzi również pokrewne do wpisanego zapytania. Czy to źle? Niekoniecznie. To pokazuje tylko, jak wiele jest kombinacji słów kluczowych, których potencjał można wykorzystać.

Jak rozpoznać trend wzrostowy długiego ogona?

Długi ogon nie umarł i wciąż ma się dobrze. Co prawda w ostatniej dekadzie można było zobaczyć, że raz jest bardziej popularny, a innym razem eksperci twierdzą, że są lepsze sposoby. Nowoczesny długi ogon wymaga od nas zrozumienia, w jaki sposób zwykły użytkownik szuka informacji w Internecie, podczas gdy te go wręcz zalewają. Nie jest to wcale trudne. Wystarczy, że spojrzysz, po jakich wyrażeniach już do Ciebie trafiają klienci, albo jakie pytania najczęściej zadają. Samo to jest dobrym wyznacznikiem, jakie frazy na długi ogon wybrać.

Pytanie, jednak kiedy długi ogon będzie w trendzie? Tu znów możemy powrócić do wyrażenia: to zależy. Jeśli cały czas trafiają do Ciebie odbiorcy przez długi ogon, to dla Twojej strony ten trend jest wciąż aktualny. Możesz zerknąć również na konkurencję i zobaczyć, na jakie frazy ich strony się pokazują. Jednak każda strona internetowa, może być pozycjonowana na krótkie słowa, jak i długi ogon.