Nie jest sekretem, że i w SEO dużo elementów technicznych opiera się na trendach, nowych odkryciach, a nawet personalnych testach. Korzystając z nowoczesnych narzędzi, można skutecznie pozycjonować strony internetowe z każdej branży. Warto pamiętać, że istotną częścią tej pracy jest samo działanie wyszukiwarek internetowych. Jeśli pojawiają się w nich nowe aktualizacje, trzeba też zaktualizować metody pracy SEO, aby pozycjonowanie stron było skuteczne. Można powiedzieć, że choć podstawy SEO są takie same, to przez wzgląd na kolejne aktualizacje, pojawiły się nowe trendy, które mają sprawić, że ta praca będzie jeszcze bardziej skuteczna.
Pozycjonowanie stron – podstawy są najważniejsze
Sprawdzone metody techniczne są najlepsze. Co prawda każda osoba może mieć inne zdanie co do tego, czym są podstawy. Ale wszystko sprowadza się do wagi najlepszych praktyk. Uporządkowanie działań, wprowadzenie poprawek w podstawach technicznych stron i posiadanie strategii to naprawdę dobry fundament pod kolejne działania.
Audyt i optymalizacja zawsze są podstawą, aby ocenić kondycję strony i zakres zmian, jakie należy wprowadzić, aby pozycjonowanie stron było skuteczne. Mając rozwiązane problemy z indeksacją, dostępnością i wydajnością witryny czy świeży audyt pod ręką, łatwo będzie poprawić jej działanie i wprowadzić kolejne etapy prac nad pozycjonowaniem stron.
Potrzebne jest też ustalenie priorytetów. Sporo osób chce wszystko zrobić naraz. A tymczasem ustalenie zadań, jakimi trzeba się zająć w pierwszej kolejności, będzie bardziej pożyteczne. Rozwiązanie jednego problemu, może prowadzić do rozwiązania kolejnych. Czasem bywa i tak, że gdy pojawia się problem np. z indeksacją, to nie ma sensu tworzyć nowych elementów na stronie, skoro nie będą one zaindeksowane poprawnie. Więc jak widać, ustalanie kolejności ma sens.
Pracując nad stroną, która jest zoptymalizowana, łatwiej jest wprowadzać kolejne plany pracy. Działania nad treścią, wyborem słów kluczowych, czy później prowadzenie badań UX, będzie łatwiejsze, jeśli strona już będzie działać poprawnie.
Audyt strony przed aktualizacją algorytmów Google
Aktualnie omawiamy aktualizację Google pod nazwą Core Web Vitals, która ma się pojawić w maju tego roku. Jednak co jakiś czas pojawiają się nowe aktualizacje czynników rankingowych. Po nich zazwyczaj następuje chwilowe zamieszanie, aż w końcu wszystko praca do normy. Chcąc pozycjonować stronę internetową w wyszukiwarkach, trzeba brać pod uwagę ich algorytmy. Powstaje pytanie: czy bać się ich aktualizacji?
Eksperci twierdzą, że obecna aktualizacja będzie obejmować w gruncie rzeczy aktualizację wyglądu strony, przyjazność dla urządzeń mobilnych oraz bezpieczeństwo aplikacji internetowych. Dlatego przydatne będzie popracowanie nad własną stroną, aby dopasować ją do nowych czynników wpływających na ranking. Jednak te działania powinny być już wykonane podczas optymalizacji strony internetowej. Zatem jeśli Twoja strona działa szybko i sprawnie, nie zawiera dużej ilości pełnoekranowych reklam, nie ma na niej elementów, które mogą być oznaczone jako groźne, czy też stawia na dobre treści, to nie masz się czego obawiać.
Zadbana strona, która poddawana jest regularnie audytom i optymalizacji, aby spełniać aktualne standardy techniczne i wymagania odbiorców, powinna być gotowa na każdą aktualizację algorytmów wyszukiwarek. Obecnie priorytetem jest szybkość strony i jej techniczne dopasowanie do oczekiwań odbiorców. Gdy dla Ciebie też jest to sprawą pierwszorzędną, nie musisz się bać nadchodzących zmian.
Pozycjonowanie stron www a strategiczne wykorzystanie danych strukturalnych
Choć może porządkowanie danych strukturalnych trudno uznać za trend, a wręcz jest podstawą pracy, to samym trendem jest używanie schematów i danych w strategiczny sposób. Jeszcze do niedawna dawały one informacje do pracy. Teraz musisz mieć pewność, że roboty indeksujące mogą odczytywać dane, nie ma w ich błędów, a strona będzie poprawnie uporządkowana.
Aczkolwiek kiedy wdrażasz nowe dane, używaj ich do konkretnego celu. Nie rób tego, bo możesz. Bądź strategiem i użyj ich mądrze. Niektóre dane strukturalne mają bezpośredni wpływ na wyniki wyszukiwania, a więc na pozycjonowanie strony internetowej. Z kolei inne dane mogą być zupełnie nieistotne dla działania witryny i pozycjonowania strony. Mając uporządkowane dane, można wykorzystać je z jasnym zamiarem i celem.
Dane strukturalne mogą dostarczać wyszukiwarkom szerszy kontekst na temat podmiotów zawartych na stronach internetowych. Nawet jeśli dany schemat nie generuje wyników z elementami rozszerzenia, to wciąż jest dobrym sposobem na utrwalenie informacji w wynikach wyszukiwania. Wykorzystując dane wedle strategii, oszczędza się czas i pracę, ale też można osiągnąć konkretne cele.
Automatyzacja działań
Dobrym przykładem są chatboty. Większość stron sprzedających produkty i usługi je ma. Po co? Aby umożliwić klientom kontakt o każdej porze dnia i nocy. Choć zwykle za odpowiedzi wysyłane przez chatbota odpowiada aplikacja oparta o sztuczną inteligencję, to klienci prowadzący konwersację i tak poczują się bliżej marki. A samej firmie oszczędza to czasu na udzielanie pojedynczych odpowiedzi.
Automatyzacja działań jest coraz bardziej potrzebna. Obecnie jest innowacją i trendem, ale za kilka lat będzie standardem. Teraz korzystamy z automatyzacji analizy i badania danych, czy konwersacji z klientami. Jest wiele elementów pracy, które można w ten sposób usprawnić. Korzystając z automatyzacji, nie tylko korzystamy z trendu i nowoczesnej metody pracy. Po prostu usprawniamy swoją pracę i ograniczamy do minimum czas wykonania jakiegoś zadania. A to sprawia, że praca staje się bardziej wydajna.
Nowe spojrzenie na analitykę i raportowanie
Nikt nie lubi pisać raportów, ale w ten sposób można kontrolować postępy w pracy. Techniczne SEO jest nazywane podstawą wszystkich innych prac związanych z pozycjonowaniem stron. Bardzo często trudno jest wykazać działanie pewnych technicznych mechanizmów, dopóki nie pojawią się efekty. A te są mierzalne w postaci danych, które można przeanalizować. Można pokazać, w jaki sposób techniczne SEO doprowadziło do poprawy wyników w rankingach, zwiększyło ruch, a nawet sprzedaż.
Patrząc na dane, można od razu kontrolować postępy prowadzonych działań. Trzeba jednak pamiętać, że na pozycjonowanie stron i wynikających z tego ruch organiczny ma wpływ wiele zewnętrznych czynników, jak choćby obecne trendy. Dlatego należy nieustannie analizować rynek, działania konkurencji i swoje, a potem spojrzeć na nie, jak na pełny obraz i wykorzystać do dalszych działań.