Chyba nie ma osoby, która spodziewałaby się, że e-commerce przejmie praktycznie cały rynek w 2020. Nikt też nie był w stanie przewidzieć pandemii, która to spowodowała. Przez zamknięcie stacjonarnych sklepów i placówek usługowych duża część przedsiębiorców bardzo ucierpiała tracąc wielu klientów. Z kolei firmy, które już działają w e-commerce, mają się dobrze. Jeśli to tej pory nie widziałeś powodu, aby zacząć działać online, teraz z pewnością już go masz. Aby nadal docierać do klientów i mieć zyski, musisz przenieść się do branży e-commerce i zacząć pozycjonowanie strony lub sklepu www. Jeśli chcesz uzyskać więcej z działalności online, inwestycja w pozycjonowanie stron www będzie bardzo opłacalna w dłuższej perspektywie.
Co możesz sprzedawać online?
Wejść w świat e-commerce można samodzielnie lub z pomocą agencji SEO. Zawsze trzeba jednak zacząć od zastanowienia się, co można oferować online. Warto rozpocząć od wyboru produktów, które są najbardziej popularne, pożądane, ale też zyskowne. Dodając je do oferty, uzyskamy zainteresowanie niemal od razu. Wcale nie trzeba zapewniać gigantycznego wyboru klientom.
Lepiej jest skupić się na najpopularniejszych produktach, od których można zacząć działalność online z zyskiem. Kolejne produkty czy usługi można dodawać stopniowo. Przykładowo firmy, które mają produkty na sprzedaż, mogą zacząć od swoich bestsellerów i rzeczy, o które klienci najczęściej pytają. Powinny to być również produkty o niewielkich gabarytach, łatwych do wysyłki.
Skupiając się też na wąskim asortymencie łatwiej będzie pozycjonować stronę sklepu. Pozycjonowanie stron www jest bardzo istotnym elementem działania w e-commerce. Pozwala ono na pozyskanie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania największych wyszukiwarek. Inaczej mówiąc, klienci zobaczą nasz sklep wysoko na liście wyników wyszukiwania po wpisaniu słów kluczowych np. nazwy produktu.
Prace nad pozycjonowaniem najlepiej jest zlecić agencji SEO. Agencja SEO może być mocnym wsparciem, doświadczone osoby z agencji o wiele szybciej znajdą odpowiednie słowa kluczowe. Pracownicy agencji SEO podpowiedzą metody, które warto zastosować, aby strona była widoczna w sieci. Bez pozycjonowania nasza strona www nie będzie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Potencjalnym klientom trudno będzie ją znaleźć.
Wybierz platformę online
Sprzedaż przez Internet nie jest taka łatwa. Nie wystarczy tylko pokazać produktu, dodać do niego opisu, ustalić ceny i wystawić na sprzedaż. Trzeba mieć profesjonalną platformę, która pozwoli na szybkie założenie sklepu i kontrolowanie procesów sprzedaży. Istnieje wielu dostawców platform sklepowych. Można więc wybrać opcję odpowiednią do naszego budżetu albo pod kątem opcji, które nam będą potrzebne.
Na początku najważniejsza będzie prostota funkcjonalności od strony zaplecza, które trzeba będzie obsługiwać, ale też od strony widocznej dla klientów. Ważne są funkcje wysyłki i realizacji zamówień, dodawania towarów, bezpieczeństwa transakcji i płatności internetowych.
Jednak istotna jest też zgodność np. z już posiadanym programem magazynowym i księgowym. Jeśli da się połączyć platformę sprzedażową z magazynem, to od razu można na nią przesłać wszystkie produkty jednym kliknięciem. Ich stan magazynowy będzie się aktualizował automatycznie po sprzedaży. Z kolei połączenie z programem księgowym ułatwi wystawianie faktur za zakupy.
Gdy takie połączenie nie jest możliwe, wszystkie zmiany trzeba będzie wprowadzać osobno w programie odręcznie. Zaczynając sprzedaż online, może nie być to uciążliwe, ale gdy sklep się rozwinie, będzie wymagać dodatkowego czasu, który można by przeznaczyć na inne cele.
Nie tylko jedna metoda płatności
Robiąc zakupy internetowe, każda osoba oczekuje, że będzie mogła zapłacić w wygodny sposób. Dlatego warto zróżnicować metody płatności. W Polsce najczęściej korzysta się z systemu płatności mobilnych BLIK, płatności kartą debetową i kredytową.
Klienci często korzystają z szybkich przelewów przez systemy płatności i tradycyjnych przelewów. Jednak są też osoby, które chcą zapłacić za towar przy odbiorze. Warto zastosować te same metody płatności, które oferujemy w punkcie sprzedaży i dodać do nich bardziej internetowe opcje jak np. płatność przez PayPal.
Szybka wysyłka i wygodny zwrot
Sprzedając online, trzeba liczyć się również z tym, że każdy klient oczekuje innej dostawy. Mimo że to paczkomaty i kurierzy są najczęściej wybierani, to wciąż dla wielu osób wygodnie może być również odebrać paczkę na poczcie. Ważne jest zatem zadbanie o to, aby klient miał wiele opcji dostawy. Nie trzeba od razu zawierać umowy z każdą grupą kurierską, wystarczy wybrać jedną. Natomiast zróżnicowanie opcji wysyłki będzie plusem.
Tutaj warto też wrócić jeszcze do kwestii funkcjonalności platformy e-commerce. Dobrze jest, gdy można ją połączyć również z programem do kreowania i drukowania etykiet wysyłkowych oraz konfiguracji formy dostawy. Także ewentualnych zwrotów. Trzeba liczyć się z tym, że klient ma prawo do dokonania zwrotu, a więc warto dodatkowo wydrukować etykietę, która w razie takiej konieczności pozwoli mu odesłać paczkę na adres sprzedawcy. Jeśli platforma nie ma takiej funkcji, paczki trzeba będzie nadawać niejako osobno. Wiąże się to z wydłużeniem czasu pakowania, ale nie musi być problematyczne na samym początku działalności.
Sam sprawdź, jak działa Twój sklep
Testy działania są bardzo ważne. Tworząc sklep, czyli dodając do niego produkty wraz z ich opisami oraz banery reklamowe, a nawet kody rabatowe, trzeba cały czas sprawdzać, czy wszystko działa. Po każdej istotnej zmianie dobrze jest wyświetlić podgląd sklepu i przetestować jego działanie.
Samodzielnie warto sprawdzić każdy szczegół transakcji, czyli dokonać zakupu. Dzięki temu można sprawdzić, czy przy sprzedaży działa metoda płatności i opcja wysyłki, a także czy wszystkie opłaty są dobrze widoczne. Ważne, aby cały proces jest intuicyjny dla kupującego. Można też sprawdzić, czy towar schodzi ze stanu magazynowego, a dokument zakupu i etykieta wysyłki drukują się prawidłowo.
Zawsze warto też sprawdzić, jak działa sklep na każdej z używanych przeglądarek oraz w jaki sposób wyświetla się i działa na urządzeniach mobilnych. Każdy klient powinien mieć taki sam dostęp do bezproblemowych zakupów.
Marketing nowego sklepu online
Najkorzystniejsze może być zaplanowanie strategii marketingowej online opierającej się zarówno na mediach społecznościowych jak i pozycjonowaniu strony lub sklepu w Google.
Social media i sklep internetowy
Wiele agencji marketingowych proponuje skupienie się na marketingu internetowym oraz mediach społecznościowych, skoro naszym celem jest zaistnienie w branży e-commerce. Warto też pamiętać, że posty w mediach społecznościowych same w sobie mogą sprzedawać. Choćby na Facebooku czy Instagramie można oznaczyć produkty na sprzedaż, a nawet otworzyć swój sklep firmowy.
Większość sklepów stacjonarnych i tak już w jakiś sposób korzystało z mediów społecznościowych. Jeżeli już wcześniej używałeś Facebooka czy Instagrama, możesz pozostać przy tym samym, dobrze znanym Twoim klientom koncie, ale teraz skupić się na promocji sklepu online. Informując klientów o nowym kanale sprzedaży, można czerpać korzyści z poszerzonej grupy odbiorców, do której każdy może teraz dołączyć.
Media społecznościowe mogą służyć do promowania nowego sklepu online, ale też mogą same w sobie być platformą sprzedażową. Konsumenci bardzo często przeglądają profile w mediach społecznościowych, ponieważ szukają na nich informacji, inspiracji, a nawet sprawdzają, co jest w ofercie promocyjnej, czy co też inni użytkownicy polecają w komentarzach.
Skuteczne pozycjonowanie stron www
Pozycjonowanie stron www i sklepów internetowych może opierać się na content marketingu. Udostępnianie ciekawych treści dla odbiorców to podstawa, aby ich zachęcić do odwiedzenia strony. Pamiętaj, że pozycjonowanie stron www i sklepów internetowych to dłuższy proces, efekty mogą być widoczne po kilku, czy kilkunastu miesiącach. Aby osiągnąć sukces w sieci niezbędna jest sukcesywna praca.
Klienci czytając o produkcie, jego cechach czy nawet funkcjonalności mogą od razu być zachęceni do dokonania zakupów. Sklepy internetowe, które stawiają na długofalowy i różnorodny marketing internetowy odnoszą większy sukces, niż tylko jednostki nastawione na płatną reklamę.
Oczywiście korzystanie z reklam też jest bardzo korzystne. Jednakże wiele osób bardziej zachęci do skorzystania z oferty sklepu unikatowy opis produktu czy artykuł, w którym opisane są jego zalety i wady, niż sam baner reklamowy. Dlatego też pracując nad zdobywaniem nowych klientów warto korzystać po prostu z medium, którego użyją potem do dokonania zakupów.