Zapewne każda osoba zlecająca usługę pozycjonowania strony www zadaje sobie te same pytania. Ile trzeba czekać na pierwsze efekty pozycjonowania? Czy pozycjonowanie strony www można zrobić tylko raz? Jaki powinien być budżet, aby pozycjonowanie było skuteczne? Niestety, w przypadku takiej usługi jak pozycjonowanie strony internetowej, na większość pytań odpowiedź nie jest prosta i zależy od wielu czynników. Warto jednak wiedzieć, że samo pozycjonowanie stron internetowych jest procesem ciągłym i długofalowym. Musi być też dobrze zaplanowane z uwzględnieniem celu, jakiemu ma służyć. Zatem kiedy nasza strona trafi na wysokie pozycje w Google?

Czynniki, które wpływają na pozycjonowanie

Można wyróżnić wiele czynników, które mają wpływ na proces pozycjonowania, np.:

  • Konkurencja,
  • Analiza rynku,
  • Wybór agencji SEO,
  • Strategia i cele,
  • Budowa lub przebudowa strony,
  • Wiek i historia domeny,
  • Wybór słów kluczowych,
  • Rynek docelowy,
  • Budżet,
  • Inne czynniki niezależne od nas np. zmiany w algorytmach wyszukiwarki.

Jak silna jest konkurencja?

Efekty pozycjonowania w Google mogą zależeć od rodzaju branży naszej firmy. Zanim jeszcze przystąpimy do działania, warto zrobić analizę konkurencyjnych firm. Dzięki temu można zobaczyć nie tylko, które strony, firmy zajmują najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, ale też sprawdzić jak działają w social mediach, czy po prostu jak wygląda ich strona internetowa i co potencjalnym klientom może się w niej podobać.

Najważniejszym czynnikiem są jednak klienci. To oni ostatecznie wpływają na sprzedaż. Dlatego trzeba się im pokazać w wyszukiwarce na słowa kluczowe, których chętnie i często szukają. Im więcej wyszukiwań i wejść na stronę, tym większe szanse na zdobycie klientów. Koniecznie trzeba brać pod uwagę potrzeby i oczekiwania klientów. Nie tylko przy planowaniu słów kluczowych, ale też wprowadzaniu nowych towarów czy usług, które chcemy przez stronę internetową zareklamować czy sprzedać.

Trzeba też pomyśleć o nowych konkurentach na rynku. Każdego roku otwiera się coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą działać w naszej branży i też będą chcieli się przebić na wysokie pozycje. Zbudowanie silnej przewagi nad konkurencją, czy to obecnie istniejącą, czy też potencjalną, która pojawi się w przyszłości, nie jest łatwe, ale z pewnością ugruntowana pozycja w wynikach wyszukiwania będzie w tym pomocna.

Ponadto rynek docelowy też ma znaczenie. Jeśli chcemy ze swoją firmą dotrzeć do lokalnych klientów, prace trzeba będzie prowadzić w inny sposób niż dla strony, która ma być doskonale widoczna dla odbiorców z całego kraju czy nawet Europy.

Od czego zacząć SEO?

Po wyborze agencji SEO należy przejść do ustalenia celów, jakie chcemy osiągnąć i zaplanowania strategii oraz planu pracy. Pozycjonowanie strony www to proces, w którym uczestniczy wiele osób. Każdą stronę pozycjonuje się inaczej, dlatego też w pierwszej kolejności potrzebny jest audyt SEO. Poddanie strony internetowej ocenie pozwoli nam uzyskać wartościowe dane. Zwłaszcza jeśli domena jest stara albo gdy kupiliśmy ją od innej firmy. Wiek i historia domeny mają duży wpływ na SEO.

Z audytu SEO można się dowiedzieć między innymi, dlaczego użytkownicy nie trafiają na stronę lub z jakiej przyczyny ją opuszczają przed zakończeniem transakcji. Można też sprawdzić, na ile strona jest przygotowana do pozycjonowania i co trzeba jeszcze poprawić lub nawet gruntownie przebudować. Również w raporcie można znaleźć informacje, jak nasza strona wygląda na tle konkurencji.

Działania wewnątrz i na zewnątrz strony www

Na podstawie audytu SEO można ustalić zmiany i działania w obrębie witryny oraz na zewnątrz. Pierwsza część prac dotyczy stricte technicznej strony serwisu. Pod kątem pozycjonowania robi się też optymalizację, która ma poprawić działanie strony czy jej czytelność. Samą stronę trzeba dostosować do wymogów wyszukiwarek i uzupełnić jej podstawowe parametry, jeśli jeszcze nie było to zrobione wcześniej. Samo wprowadzenie zmian zależy od serwisu i zakresu prac, jakie trzeba wykonać, może więc trwać od kilku dni do nawet kilku miesięcy.

Ponadto jest też szereg zadań, które podejmuje się zewnętrznie. Tutaj można wymienić choćby linkowanie zewnętrzne czy działania w mediach społecznościowych. Planując prace zewnętrzne, trzeba wziąć pod uwagę czynniki zewnętrzne, które mogą wpływać na efekty prac. Wymienić tu można choćby zmiany w regulaminach wyszukiwarek albo w ich algorytmach. Może się okazać, że za parę miesięcy pozycjonowanie trzeba będzie zmodyfikować, aby dotrzeć do pierwszej strony wyników właśnie ze względu na zmiany niezależne od nas.

Wybór odpowiednich fraz

Przy prowadzeniu działań zewnętrznych bardzo ważne jest wybranie odpowiednich słów kluczowych, które będą pozycjonowane. Frazy kluczowe są dopasowywane do naszej działalności, jednak zawsze można wyróżnić te najbardziej popularne frazy w danej dziedzinie. Wydawać by się mogło, że jeśli będziemy ich używać to efekt będzie szybszy. Tak nie jest, ponieważ konkurencja też jest nastawiona na ich użycie. Oznacza to, że będziemy musieli konkurować jeszcze mocniej z innymi stronami z naszej branży, nakłady pracy będą większe a efekty mogą być oddalone w czasie. Oczywiście można wykorzystywać popularne słowa kluczowe, ale w celu zwiększenia ruchu na stronie można też wybrać frazy składające się z kilku słów, mniej popularne określenia używane w branży czy nawet pytania, które zadają najczęściej klienci.

Jeśli nasz rynek docelowy obejmuje miasto lub region, w którym mamy swoją siedzibę, wówczas warto wybrać frazy bardziej lokalne. Nie należy pozycjonować strony tylko na frazy ogólne, związane z naszym profilem działalności czy też produktami i usługami, ale wręcz trzeba postawić na frazy lokalne. Konkurencja na rynku lokalnym jest mniejsza, niż gdybyśmy konkurowali na rynku ogólnopolskim. Mogą to być proste frazy jak np.: „usługi fryzjerskie Kraków”, „dobry mechanik Warszawa”, etc. W ten sposób szybciej osiągniemy zamierzony cel.

Jak długo trwa budowanie linków, aby miały wpływ na ranking?

Jednym z elementów pozycjonowania jest budowanie linków prowadzących do pozycjonowanej strony. Wiele osób błędnie uważa, że jest to jedyne zajęcie osoby pozycjonującej stronę. Niestety zadań do wykonania jest bardzo wiele, a samo linkowanie stało się jednym z elementów mających wpływ na pozycje, ale nie można mu przypisać głównej roli.

Oprócz tego każdy dodany link ma niewielki lub średni efekt, a dopiero z czasem może on wzrosnąć. Dodanie wielu linków jednocześnie może dać dobry efekt, ale trzeba będzie na niego poczekać. Jednak nie można przesadzić z intensywnością prac, ponieważ takie wzmożone działania mogą skutkować reakcją ze strony Google, przez co nasza strona otrzyma „karę” i wówczas dalsze pozycjonowanie strony będzie bardzo utrudnione. Bardzo ważne jest linkowanie nastawione na jakość, a nie ilość. Tylko linki z miejsc dotyczących naszej branży lub z nią spokrewnionych oraz pasujące do tematyki przyniosą nam korzyść.

Warto też wiedzieć, że im strona ma niższą pozycję w wynikach wyszukiwania, tym większy efekt ma link. W ciągu kilku tygodni można zobaczyć duże przeskoki z dalszych stron wyników wyszukiwania na bliższe pierwszej. Przeskok o kilkadziesiąt pozycji na pewno będzie rewelacyjnym wynikiem. Jednak jeżeli strona krążyła już wokół pierwszych miejsc, efekt będzie mniej widoczny, bo też samych pozycji do przeskoczenia jest mniej.

Kiedy będzie można zobaczyć efekty? Otóż samo budowanie strategii dla linkowania może zająć kilka tygodni. Same prace nad linkowaniem również zajmą tygodnie. Można więc przyjąć, że pierwsze widoczne efekty będą dopiero po kilku miesiącach. Oczywiście efekty mogą pojawić się też trochę szybciej.

Content marketing to obecnie podstawa dobrego pozycjonowania strony www

Czym jest content marketing? Można powiedzieć, że jest to marketing treści. Zatem wszystkie treści jakie dodajemy na stronę internetową, mają ogromne znaczenie. Dodawać można zdjęcia i opisy produktów, ale też wartościowe artykuły, które przykują uwagę nie tylko klientów, ale i postronnych osób, które szukały takich specjalistycznych informacji.

Dla wielu stron internetowych wprowadza się strategię kontent 10x – oznacza ona dodanie zawartości na stronę aż 10 razy lepszej niż ta widoczna u najgroźniejszego konkurenta. Przy czym nie można kopiować pomysłów znajdujących się na innych stronach. Publikowane treści muszą być unikatowe, oryginalne, a nawet niesztampowe. Muszą się wyróżniać od treści prezentowanych przez konkurencję, ale jednocześnie być przejrzyste i użyteczne.

W Internecie podobnie jak w innych dziedzinach życia dużą rolę odgrywają emocje i wrażenia odbiorcy. Nazywane są one user experience i mogą dotyczyć choćby użytkowania witryny pod kątem jej szybkości i funkcjonalności, ale przede wszystkim jej treści. Jednak user experience jest także czynnikiem wpływającym na efektywność pozycjonowania. Wyszukiwarki oceniają strony również pod kątem ich użyteczności i jakości. Jeśli jakość treści będzie bardzo wysoka, a użytkownicy chętnie ze strony będą korzystać, można liczyć na lepszy efekt pozycjonowania.

Marketing treści nie jest łatwy. Oczywiście w każdej branży można znaleźć podstawowe tematy, które warto opisać i będą one doskonałą bazą do dalszych działań. Jednak dodawane treści powinny odpowiadać na pytania klientów czy też pokazywać branżę, produkty i usługi z innej strony. W tym celu może być potrzebne znalezienie źródeł, z których nikt w Polsce nie korzysta czy opracowanie grafik na własną rękę. Kluczem do sukcesu jest użyteczność, unikalność i wysoka jakość treści.

Czy jest różnica między pozycjonowaniem nowej i starej witryny?

Wiek i historia domeny odgrywają kluczową rolę w pozycjonowaniu strony. W przypadku strony istniejącej już od dłuższego czasu może być łatwiej szybko osiągnąć dobre wyniki. Dlaczego? Przede wszystkim zawsze warto dokonać audytu SEO, aby zobaczyć jakich zmian potrzebuje witryna. Przy tej okazji można sprawdzić też jej historię, między innymi linki przychodzące. Stare domeny mogą mieć już ugruntowaną pozycję i wiele cennych linków przychodzących, które wspomogą dalszą pracę. Oprócz tego na stronie internetowej już pojawiła się treść, która również może być bardzo wartościowa. Najczęściej wystarczy ją rozbudować i zaktualizować, aby przyniosła efekty i przyciągnęła nowych odbiorców.

Natomiast, jeśli domena została odkupiona z rynku wtórnego lub też już kiedyś były prowadzone dla niej prace nad pozycjonowaniem, koniecznie trzeba sprawdzić, jakie działania były w jej obrębie prowadzone. Może się zdarzyć, że na witrynie ciąży kara za niezgodne z regulaminem prace w zakresie pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. W takim przypadku nic dziwnego, że nie znajdziemy jej na kilku pierwszych stronach tychże wyników. Po zdjęciu kary można oczekiwać, że pozycje się zmienią, a pozycja witryny ruszy w górę.

W przypadku nowej strony wszystkie prace trzeba zacząć od zera. Dlatego będą one trwały dłużej, niż w przypadku posiadania gotowej witryny, która już jakiś czas istnieje. Przy nowej witrynie trzeba zbudować zaufanie w wyszukiwarce, poczekać na indeksowanie podstron czy po prostu zapełnić ją treścią, która spodoba się odbiorcom. Takie prace mogą potrwać. Aczkolwiek zarówno stara, jak i nowa strona mają szanse aby dostać się do top 10 wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie strony to proces ciągły, a uzyskane pozycje nie są gwarantowane

Niestety panuje błędne przekonanie, że pozycjonowanie wystarczy zrobić raz i już efekty będą widoczne na zawsze. Nie jest to prawdą z kilku względów. Po pierwsze mówiliśmy już o konkurencji, jeśli inne strony cały czas się rozwijają, a my nie robimy nic, to na tym stracimy, w tym na pozycjach w wyszukiwarce. Po drugie same wyszukiwarki cały czas się rozwijają i wprowadzają rozwiązania sprawdzające i oceniające wartość stron, które wyświetlają w swoim rankingu. A do tego można zobaczyć, że istnieje ogromna liczba czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które mają wpływ na pozycjonowanie. Zatem jeśli chcemy być wysoko w wynikach Google i innych wyszukiwarek, niestety musimy pracować nad tym przez cały czas.

Kolejny mit to utrzymanie pozycji. Oczywiście prowadzenie prac nad pozycjonowaniem ma na celu wyprowadzenie strony na jak najwyższą pozycję. Natomiast nikt nie może dać gwarancji, że strona, która dzisiaj osiągnęła pierwsze miejsce, za dwa dni nie spadnie np. na miejsce piąte. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak zmienią się pozycje, ponieważ są one ustalane przez wyszukiwarkę. A tutaj, choćby wprowadzenie nowego algorytmu, o którym z reguły nikt nie jest informowany wcześniej, może w efekcie dać ogromne zmiany w wynikach wyszukiwania.

A co można powiedzieć o budżecie? Wbrew pozorom nawet mając ograniczone środki na pozycjonowanie, ale prowadząc działania systematycznie i rozważnie można uzyskać dobre wyniki. Oczywiście od budżetu zależy zakres prac, ale nie jesteśmy na straconej pozycji, jeśli na SEO nie możemy wydawać ogromnych kwot. Zawsze można znaleźć rozwiązanie, które sprawi, że strona internetowa pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Podsumowując

Można wymienić co najmniej kilkanaście czynników, które mają wpływ na wyniki pozycjonowania. Nie można ustalić, kiedy nasza strona osiągnie zamierzony cel, ponieważ zbyt wiele elementów wpływa na pozycje naszej strony www. Głównie są to czynniki zewnętrzne, które nie zależą od pracy agencji SEO czy nawet samej kondycji i treści witryny. Warto jednak z całą mocą podkreślić, że przy profesjonalnym pozycjonowaniu strony www, zgodnie z wytycznymi Google, możemy osiągnąć znaczący wzrost pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto jest uzbroić się w cierpliwość i sukcesywnie robić swoje…