Każda dziedzina podlega trendom. Także pozycjonowanie stron internetowych musi być zgodne z najnowszymi trendami, tendencjami, a nawet potrzebami rynku. Obecnie wielu klientów firm offline, przeszło do Internetu. Dlatego firmy notują coraz większą ilość zapytań i muszą korzystać z różnych systemów komunikacji z klientem. Jednym z nich są tak zwane chatboty. Jak można wykorzystać je do osiągnięcia konwersji? Co dają przy pozycjonowaniu stron internetowych? Czym jest marketing konwersacyjny?
Podstawą Internetu są treści
Codziennie przetwarzane są miliardy wiadomości przesyłanych przez Internet. Według raportów ponad 60 proces światowej populacji korzysta z Internetu. A więc to tu trzeba szukać obecnych i przyszłych klientów. Choćby raport Digital in 2020 pokazuje, że średnio użytkownik Internetu spędza w nim dziennie 6 godzin i 43 minuty. Można więc powiedzieć, że pokolenie żyjące w dobie cyfryzacji aż 40% swojego życia spędza online.
Dlatego jest to miejsce, w którym trzeba szukać konsumentów. Dla nich tworzy się treści, które mają ich ściągnąć na stronę internetową. Także optymalizacja stron www jest po to, aby odbiorcy dłużej na nich zostawali. Obecnie potrzebne jest szybkie komunikowanie się z klientem. Umożliwiają to między innymi chatboty. Działają one na prostej zasadzie. Są to aplikacje społecznościowe do przesyłania wiadomości. Jeśli wiadomość zawiera słowa kluczowe, chatbot może odesłać pasującą odpowiedź, która zawczasu została ustalona. Gdy odpowiedź nie satysfakcjonuje klienta, ma on możliwość porozmawiania z pracownikiem.
Czym jest marketing konwersacyjny?
Obecnie marketing konwersacyjny jest uznawany za najnowszy trend, który wprowadza w branży wiele zmian. Przede wszystkim stawia na komunikację z klientem. Marki mogą być bardziej otwarte, ale i postrzegane bardziej personalnie. Niegdyś marketing konwersacyjny utożsamiany był z wysyłaniem komunikatów do konsumenta. Obecnie jest dwustronną rozmową, która może przerodzić się w formę prowadzącą do zawarcia transakcji.
Wiele czynności jest automatyzowanych w marketingu, a także w samym procesie prowadzenia firmy. Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji można było wprowadzić aplikacje typu chatbox czy chatbot. Umożliwiają one kontakt z marką w czasie rzeczywistym, nawet gdy już dawno jest po godzinach pracy. Do prowadzenia marketingu konwersacyjnego używa się więc inteligentnych aplikacji jak chatboxy, które mogą być obsługiwane przez AI, ale i przez człowieka.
Jakie znaczenie ma marketing konwersacyjny dla marki?
Solidna platforma wykorzystywana do marketingu konwersacyjnego umożliwia firmom tworzenie aplikacji typu chatbot, które zaangażują klientów do działania, a nawet doprowadzą do konwersji na stronie internetowej czy w aplikacji, a nawet z platformy mediów społecznościowych. Używając chatbota można dosłownie przeprowadzić klienta przez ścieżkę zakupu. Przy okazji rozwiać jego wątpliwości i upewnić go, co ma dokładnie kupić, jeśli ma dodatkowe pytania o przedmiot. Korzystanie z takiego kanału komunikacji pozwala firmom głębiej zrozumieć, czego chcą klienci.
Marketing konwersacyjny ma zalety zarówno w oczach odbiorców, jak i firm. Klient może zapytać w każdej chwili o cokolwiek i porozmawiać sobie jak z partnerem, który jest oddany do jego dyspozycji. Osoby korzystające z chatbotów mówią, że jest to wygodne w użyciu. Dużą zaletą jest również też to, że chatboty dostępne są 24/7. Statystyki mówią, że aż 75% klientów woli komunikować się z markami w wiadomościach prywatnych. A aż 65% osób przyznaje, że możliwość szybkiej komunikacji z marką skłoniła ich do dokonania zakupu.
Jaka jest inna korzyść dla marek? Oczywiście zadowoleni klienci będą wracać. Dostali informacje, przeszli przez proces zakupu i mają z niego pozytywne doświadczenie. Jednak Ci klienci zostawiają też informacje dla marki. Możesz zobaczyć, jakie są najczęściej zadawane pytania lub jakie słowa kluczowe wpisują, a później wykorzystać je np. do pozycjonowania strony internetowej. Słowa kluczowe to tylko wierzchołek góry lodowej, gdy chcesz zrozumieć intencje konsumenta. Mając dane z konwersacji z chatbotem widzisz wyraźnie, jaki jest kontekst ich użycia. A to daje Ci sporą przewagę informacyjną.
Dane konwersacyjne są pożyteczne w pozycjonowaniu stron www
Chatboty i sam marketing konwersacyjny są narzędziami, których można użyć również podczas pozycjonowania stron internetowych. Zbierając dane z konwersacji, można poznać zachowanie klientów, ich oczekiwania, intencje, czy reakcje. A później wykorzystać je do planowania strategii marketingowej.
Jednym z elementów pozycjonowania jest przecież marketing treści. Możesz w nim wykorzystać często zadawane przez klientów pytania i opracować na ich bazie poradnik, serię artykułów czy dodać odpowiedzi do opisów produktów i usług. Opierając się o takie dane, możesz stworzyć solidną kampanię marketingową, która będzie lepiej ukierunkowana na potencjalnych odbiorców.
Dane z konwersacji umożliwią firmom tworzenie profili klientów i poznanie grupy docelowej. Możesz wtedy choćby spersonalizować reklamy i wiadomości marketingowe. Widzisz też na bieżąco jak zmieniają się klienci. Co jakiś czas mogą zmieniać się zapytania i ich potrzeby. Zobaczysz to jako pierwszy i możesz zareagować.
Pozycjonując stronę na konkretne słowa kluczowe, wybierzesz te, które pojawiają się w konwersacji z klientami. To oni wskażą Ci, co jest warte uwagi. Skoro o to pytają i szukają konkretnych informacji, to kolejna osoba być może zrobi to samo. A dzięki temu i wybór słów kluczowych będzie łatwiejszy, a na pewno będzie bardziej efektywny.