Nie ma chyba firmy, na której stronie internetowej nie widniałaby zakładka „o nas”. Wbrew pozorom to też storytelling! Marketing narracyjny, czyli opowiadanie historii marki jest bardziej powszechny, niż nam się wydaje. Samo dodanie do logo dopisku „Istnieje od 1900 roku”, to także część opowieści o historii firmy. To, w jaki sposób zostanie opowiedziana, ma ogromne znaczenie w kontekście zdobywania klientów. Kilka suchych faktów w zakładce „o nas” czy na ulotce na nikim nie zrobi wrażenia. Ale czy każda firma musi mieć wyjątkową historię?
Storytelling jest odpowiedni dla każdej firmy
Każda firma ma wyjątkową historię, ponieważ żadna nie powstała w ten sam sposób. Oczywiście własną działalność zakłada się z różnych powodów. Ale też w inny sposób buduje się swoją markę. Naprawdę nie ma dwóch identycznych ścieżek, które prowadziłyby różne firmy.
Nie tylko przedsiębiorstwa, które stawiają na nowoczesne metody promocji swojej firmy, mogą wykorzystać marketing narracyjny. Lecz nie każda historia musi być wyjątkowa, zakrawać na fantasy czy używać języka korzyści. Najważniejsze jest opowiedzieć, dlaczego firma zajmuje się swoją działalnością. Niekoniecznie co dokładnie robi, lecz co doprowadziło do jej powstania czy wyboru takiego modelu biznesowego.
Każdy lubi ciekawe historie, a opisanie działalności firmy przez opowieść będzie oddziaływać na zwyczajnie ludzką ciekawość. Same produkty czy usługi oferowane przez markę staną się bliższe i bardziej żywe. Przez co będą też bardziej atrakcyjne dla klientów. Storytelling to gra na emocjach, zwłaszcza wzbudzenie w odbiorcach tych pozytywnych emocji jest kluczowe.
Jak stworzyć historię firmy?
Dobra historia opiera się na prawdziwych wydarzeniach. W storytellingu nie chodzi o wymyślanie całej historii od podstaw, ale napisanie tej prawdziwej, w ciekawszy sposób. Kieruj się pytaniami: Kto pracuje w firmie? Dlaczego powstała? Jaką ma wizję? Jaką misję? A potem swobodnie na nie odpowiedz.
Trzeba skupić się na szczegółach takich jak cele, dążenia, przezwyciężanie trudności (jeśli wystąpiły) czy po prostu proces powstawania firmy, w tej formie, w jakiej działa obecnie.
Storytelling daje nam autentyczność przekazu
Zbudowanie zaufania do marki jest kluczowe, aby zdobyć klientów. Wszędzie pojawiają się reklamy firm, produktów, usług czy nawet kampanie społeczne. Wśród dużej ilości reklam konsumenci się gubią, a nawet mogą czuć się zmęczeni. Część osób też się niecierpliwi, ponieważ reklam nas otaczających jest zbyt wiele. Zanim z nich wyłowi się ciekawą markę, można najpierw stracić zainteresowanie zakupem.
Wykorzystując storytelling, buduje się nie tylko autentyczną historię. Co ważniejsze, można pokazać firmę od ludzkiej strony, a to buduje zaufanie. Klienci lubią firmy, których historia jest jasna i jawna, bo takiej może zaufać.
Do jakich branż pasuje marketing narracyjny?
Możesz się zastanawiać czy i Twoja firma musi mieć opisaną historię powstania. Nawet jednoosobowa działalność została założona z konkretnego powodu. Nie musisz pisać opowieści na kilka stron. Wystarczy, że szczerze wyjaśnisz, co chcesz osiągnąć i jakie zadania realizuje Twoja marka.
Oczywiście nie da się zaprzeczyć, że bardziej medialne branże mają łatwiej. Sprzedawcy kawy czy kawiarnie nie muszą sprzedawać kawy, ale mogą zaoferować doświadczenie jej wypicia i wszystkie emocje się z tym wiążące.
Nawet w trudniejszych branżach warto zamiast sztywnego opisu „O firmie” wykorzystać storytelling. W ten sposób można przekazać wartości, które wyznaje przedsiębiorstwo i pokazać się od innej strony. A nade wszystko zdobyć zaufanie konsumentów i nawiązać z nimi więzi. Pozwoli to na powiększenie grona klientów, którzy dobrą historię naszej marki opowiedzą też innym.