W social media nie ma nic stałego. Zmieniają się same portale pod kątem graficznym jak również udostępnianych funkcji, a to wymusza prowadzenie innych niż dotychczas działań. Część zmian wpływa pozytywnie, ale są też takie, które utrudniają życie osobom zajmującym się social media marketingiem. Co warto wiedzieć o trendach obowiązujących w 2019 roku?

Social listening

Słuchanie społeczeństwa (social listening) jest powszechną praktyką od 2016 roku. Jednak w tym roku warto na to postawić, ale nie pod kątem śledzenia wzmianek o marce, a śledzenia wypowiedzi konsumentów. Monitoring mediów, czyli śledzenie wzmianek o marce zwykle ogranicza się do prasy, radia, telewizji czy dużych portali internetowych. Z kolei social listening, to śledzenie wzmianek od konsumentów, które mogą być publikowane jako komentarze pod artykułami zamieszczonymi w Internecie, na forach dyskusyjnych czy właśnie w social mediach.

Słuchanie tego, co mówią o marce czy produkcie konsumenci, jest bardzo ważne. Opinie mogą być różne. Nie zawsze można zadowolić 100% odbiorców, ale dzięki ich szczerym opiniom można dowiedzieć się, co należy ulepszyć, zmienić lub poprawić. Nawet same kampanie marketingowe można usprawnić na podstawie tego, co mówią ich odbiorcy. A wprowadzenie zmian, których oczekują odbiorcy, przekłada się na sprzedaż.

Zakupy bez wychodzenia z serwisu social media

Od dłuższego czasu dostępna jest możliwość kupowania produktów na Facebooku bez wychodzenia ze strony czy aplikacji. Jeśli do tej pory nie rozwinęliśmy sklepu dla użytkowników, to czas najwyższy to zrobić. Uwaga! W 2019 roku więcej firm odpowiadających za media społecznościowe planuje wprowadzenie funkcji e-commerce.

Dzięki zaawansowanym funkcjom reklamowym YouTube czy Instagram już to jest po części możliwe, aby dokonać zakupu produktu czy usługi, którą zobaczymy w reklamie. Jednak Instagram pracuje już nad swoim Marketplace. W końcu właścicielem tej platformy jest Facebook, a więc to normalne, że część rozwiązań przetestowanych na FB trafi w końcu na Instagrama.

Przejrzystość firmy

O budowaniu wizerunku w sieci, czy w samych social mediach napisano wiele artykułów. Jednak obecnym trendem jest przejrzystość. Każda firma posiada dane, którymi może się podzielić. Między innymi są to informacje o produktach, które są bestsellerem. Może się wydawać, że samo publikowanie tabelek, wykresów czy informacji o tym, co firma osiągnęła jest nudne. Jednak zmieniło się podejście konsumentów. Firma musi budzić zaufanie, a to można osiągnąć między innymi przez publikowanie danych.

Transmisja na żywo nową formą content marketingu

Marketing treści na dobre zagościł w strategiach marketingowych. Do tej pory transmisje na żywo były kojarzone z wydarzeniami jak koncerty, pokazy mody czy rozgrywki sportowe. Część firm wprowadziło cykliczne transmisje na żywo z odpowiedziami na pytania konsumentów. Jednak w tym roku każda firma powinna pomyśleć nad wprowadzeniem transmisji.

Można zacząć choćby od krótkich filmików na Instagram Story czy Facebook Story, na których pokazane jest jak pracuje firma. Jest to świetna okazja, aby przedstawić produkty czy usługi w nowym świetle. Z powodzeniem można też wykorzystać influencerów, którzy w ten sposób pokażą produkt albo usługę i opowiedzą o nich swoim odbiorcom. Wcale nie trzeba mieć marki modowej czy kosmetycznej, aby prowadzić takie króciutkie transmisje. Nawet firma deweloperska pokazująca Story z etapów budowy świetnie wpasuje się w ten trend.

Kanały prywatne – jak się do nich dostać?

Fora dyskusyjne bardzo często wykorzystuje się w marketingu szeptanym. Aby udzielać się na forach, wystarczy założyć konto i można pisać jako przedstawiciel marki albo konsument. Jednak czym innym są kanały prywatne. Dobrym przykładem są tutaj grupy na Facebooku. W ustawieniach grupy można wybrać opcję grupy prywatnej albo nawet tajnej. Chroni to użytkowników grupy przed wyświetlaniem postów, czy konwersacji na głównej tablicy czy nawet w wyszukiwarce internetowej.

W ten sposób takie osoby mogą dzielić się informacjami między sobą. A przez to są to opinie szczere i niewymuszone. Z drugiej zaś strony daje to konsumentom poczucie należności do ekskluzywnej społeczności. Niemal każda marka może spróbować założyć taką grupę i stworzyć społeczność wokół swoich produktów lub usług.

Podsumowując…

W 2019 roku ważna jest szczerość idąca w parze z przejrzystością marki, nawet kosztem opublikowania danych, którymi niekoniecznie chcemy się chwalić. Jeszcze bardziej trzeba też wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów przez śledzenie tego, co mówią o marce, udostępnianie treści video czy tworzenie społeczności zamkniętej.