Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych opiera się na wielu różnych działaniach. Ważny jest choćby marketing internetowy, najczęściej prowadzony jako marketing treści. Jednak, aby taka treść była dostarczana użytkownikom, na bieżąco musi się pojawić w wynikach wyszukiwania. Każda strona, by była widoczna w wynikach wyszukiwania, musi się znaleźć w indeksie Google.

Proces ten może trwać kilka tygodni, czasem nawet kilka miesięcy. Dlatego, zamiast bezczynnie czekać warto podejmować działania.

1. Aktualna mapa witryny

Mapa strony to po prostu spis wszystkich podstron, zawarty w jednym pliku. Samodzielnie można przesłać mapę witryny (sitemap.xml) choćby przez narzędzia dla Webmasterów. Niektóre witryny automatycznie generują taki plik i wystarczy go pobrać, a potem wgrać w odpowiednie miejsce. Dzięki temu znacznie przyspieszy się proces indeksowania podstron.

Mapę strony można też przesłać przez aplikację Search Console. Może to być mapa dla nowej strony lub zaktualizowana wersja. Jeśli mamy wygenerowany adres url mapy witryny można wykorzystać pingowanie. Wpisując w wyszukiwarce słowo ping, znajdziemy mnóstwo stron, które umożliwiają takie działanie i dodanie strony do indeksu szybciej. Można też skorzystać ze strony: htttp://www.google.com/ping?sitemap=URL/of/file Zamiast URL wpisujemy adres naszej witryny.

2. API – indeksowanie w czasie rzeczywistym

Wyszukiwarka Google wprowadziła w ostatnich miesiącach nowe interfejsy API, które mają na celu przyspieszenie oraz zautomatyzowanie indeksowania adresów URL. Przez interfejs API można przesłać 100 lub 1000 adresów URL. Choć Google oficjalnie twierdzi, że ich interfejs przeznaczony jest do publikowania ofert pracy albo danych strukturalnych na żywo, nie oznacza to, że nie będzie współpracować z danymi o innej treści.

Jak to zrobić? Trzeba włączyć interfejs Indexing API, utworzyć konto usługi i zweryfikować własność w Search Console, a potem uzyskać token dostępu. Następnie można wysyłać prośby o zaindeksowanie nowych, zaktualizowanych lub usuniętych stron www.

3. Stała struktura linków

Jeśli mamy już adres URL o wysokim autorytecie np. „naszastrona/blog/nazwa artykułu” to warto tego schematu się trzymać. Google indeksując strony, musi sprawdzić ich strukturę, jeśli wskażemy już znaną strukturę jak „naszastrona/blog” a zmienimy tylko nazwę artykuły, to o wiele szybciej strona się zaindeksuje, ponieważ robot indeksujący będzie wiedział, co to jest. Warto więc nowe treści publikować pod tym samym schematem, ponieważ to przyspiesza pozycjonowanie strony internetowej w Google.

4. Linki zewnętrzne

Jedną z metod na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych jest zdobywanie linków zewnętrznych. Jeśli będą to linki z tak zwanych „ważnych stron”, nasza strona również zaindeksuje się szybciej. Strony, które przez Google są bardzo wysoko oceniane linkując do naszej witryny pomogą nam, ponieważ Google uznaje, że taka strona dodaje odnośniki do równie dobrych stron www. Jednak nie oznacza to, że można wrzucać setki linków na różne przypadkowe strony! Takie działania tylko mogą nam zaszkodzić…

5. Promuj nową treść

Oprócz samej strony internetowej warto mieć profile social media. Choćby po to, aby podzielić się nową treścią na stronie. Wrzucenie linka do nowego wpisu blogowego, dodanie informacji o najnowszych produktach czy realizowanych usługach także pomoże w indeksowaniu linków.

Można korzystać z tak zwanych agregatorów treści, jak na przykład Reddit. W ten sposób tworzy się rzeczywiste linki do indeksowania przez Google. A samo Google może zobaczyć aktywność społeczną z zewnętrznych portali. Ponadto strona www otrzyma ruch, a sam ruch do konkretnego adresu URL może przyspieszyć jego indeksację.