Małe firmy nie muszą ograniczać się do „małych” działań promocyjnych. Warto od razu, już w pierwszych dniach działalności zacząć aktywnie pozyskiwać klientów.
Marketing internetowy nie jest trudny do opanowania, pod warunkiem, że poświęcimy odpowiednią ilość czasu na poznanie podstawowych zasad. Każda osoba, która aktywnie korzysta z Internetu powinna sobie poradzić. Zamiast czekać aż firma sama się rozwinie trzeba działać. Pamiętaj, bez reklamy trudno o nowych klientów!
Czy mała firma potrzebuje marketingu internetowego?
Często właściciele małych firm nie podejmują działań w Internecie, bo nie zdają sobie sprawy z tego, jaką dokładnie niesie to korzyść. Zatem wyjaśnijmy to w bardzo prosty sposób. Chyba każdy zgodzi się z tym, że przy prowadzeniu działalności gospodarczej ważne jest pozyskanie klienta – możemy robić to na własną rękę, dzwonić i wysyłać nawet setki ofert. Jednak o wiele prościej będzie przedstawić swoją markę i ofertę właśnie w Internecie.
Podstawy: cel i strategia
Najnowsze i najdroższe narzędzia marketingowe nie pomogą, jeśli firma nie wyznaczy sobie celu. Właśnie do niego powinna być dostosowana strategia. Dla mniejszych jednostek celem może być pozyskanie choćby jednego klienta.
A czym jest dokładnie strategia? To czynności, które pozwolą nam osiągnąć założony cel. Podstawowe elementy strategii to: uzyskanie przez firmę rozpoznawalności, wywołanie pozytywnych skojarzeń z marką, obdarzenie jej zaufaniem i dokonanie transakcji. Wystarczy zacząć od zrobienia listy z zadaniami do wykonania w ciągu miesiąca, w pół roku czy rok.
Newsletter dotrze do dużej liczby internautów
Według danych GUS aż 58% osób korzystających z Internetu uważa sprawdzenie maila, za najważniejszą czynność. Jeśli już posiadasz bazę z mailami od klientów czy kontrahentów, możesz to z powodzeniem wykorzystać w marketingu.
Newsletter warto wysyłać regularnie. Nie tylko, gdy dzieje się coś ważnego w firmie. Można w nim zawrzeć informacje o nowych produktach, usługach czy nawet inwestycjach. Ale przede wszystkim musi być spersonalizowany. Odbierając maila każda osoba, chce czuć, że jest to wiadomość do niej. A nie tylko „sucha” informacja kierowana do ogółu. Jest nawet takie powiedzenie: „Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Tak samo dobry mailling. Musi skupiać się na konkretnej osobie. W wysyłaniu personalizowanych maili przyda się program do maillingu.
Social media to wszystko, co musisz umieć na początku
Obecnie trudno znaleźć firmę, która nie posiada własnej strony internetowej. Na etapie jej budowy specjalista często pyta o to, czy dodać na niej odnośniki do social mediów. Najpopularniejsze portale tego typu to Facebook i Instagram, a także w mniejszym stopniu Twitter. Warto więc od razu założyć konta dla firmy na tych portalach i wykorzystać je do promocji.
Pamiętasz o elementach strategii? Właśnie przez założenie profili w social mediach można zapewnić firmie rozpoznawalność. Jeśli przedsiębiorstwo będzie miało konto na popularnych portalach, to więcej osób dowie się o jego istnieniu. Natomiast regularne dodawanie postów sprawi, że odbiorców będzie przybywać. Wraz z odwiedzinami profili pojawią się polubienia.
Niektórzy jednak zastanawiają się, czy na pewno każdy rodzaj działalności ma coś ciekawego do pokazania. Czy jest sens w tym, by firma produkująca grzejniki miała konto na Facebook’u czy Instagramie? Tak, nawet takie przedsiębiorstwo może wykorzystać potęgę mediów społecznościowych! W tym wypadku można dodawać na przykład zdjęcia etapów produkcji, gotowych produktów czy zainstalowanych grzejników w mieszkaniach. Im więcej firma pokazuje, tym większe budzi zaufanie – to jeden z kolejnych etapów strategii pozyskania klienta. Zobacz jakie media społecznościowe najlepiej wybrać dla małej firmy.
O czym pisać w social mediach?
Nawet świetny produkt, który ma piękne zdjęcia, nie sprzeda się sam. Trzeba zainteresować nim klienta. Dlatego opiszmy go dokładnie i tylko mimochodem dodajmy, że jest on do kupienia w naszej firmie. Konsumenci chcą ładnych zdjęć i rzetelnych informacji, a nachalna reklama ich zniechęca.
Pamiętajmy też o tym, że nie tylko posty sprzedażowe wywołują zakup. Często przesyt ofertami przynosi wręcz odwrotny skutek. Dlatego łączmy je z informacjami, a także z ciekawostkami z danej branży. Przyciągnie to różnorodnych odbiorców – jeden trafi na profil, bo zobaczy piękne zdjęcia. Innego zaciekawi opis produktu, a ktoś inny przyjdzie, bo akurat szukał informacji o danej nowince technicznej. Wśród wszystkich tych osób znajdują się potencjalni klienci.
Nie mam na to czasu…
Ile czasu poświęcać na social media? Zdjęcia na Instagrama czy posty na Facebooka zamieszczajmy 2-3 razy w tygodniu. Jednak im więcej zainteresowanych klientów, tym więcej czasu trzeba będzie spędzić odpowiadając na pytania klientów. Podtrzymanie zainteresowania wpływa na pozyskanie klienta, który w efekcie dokona transakcji.
Warto wiedzieć, że zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie można zaplanować publikacje postów. Wystarczy raz w tygodniu lub nawet rzadziej zastanowić się, co chcemy dodać, potem zapisać post i wyznaczyć datę publikacji. Zaoszczędzimy czas, który można poświęcić na komunikację z klientami.
Na marketing internetowy składają się różne składowe, również pozycjonowanie strony internetowej. Poznaj 10 powodów, dlaczego działania seo nie przynoszą spodziewanych efektów