Social media to ważny kanał komunikacji, z którego korzystać mogą też firmy. Nawet jednoosobowa działalność powinna mieć choć jedno konto w mediach społecznościowych, aby móc zapewnić swoim klientom dopływ informacji na bieżąco. Wybór konkretnego portalu może jednak być problematyczny. Najpierw trzeba dowiedzieć się, z jakich portali korzystają nasi klienci. A potem należy zaplanować, co będziemy publikować.

Nie trzeba być obecnym w social mediach, tylko dlatego, że konkurencja ma tam założone konta. Ważne jest, aby ustalić, jaki cel my chcemy przez to osiągnąć i jaki kanał komunikacji najbardziej odpowiada naszym klientom.

Jakie cele można zrealizować przez media społecznościowe?

Wbrew pozorom media społecznościowe nie służą są tylko, aby pokazać, że firma istnieje. Można w nich robić o wiele więcej! A do tego trzeba wyznaczyć cele taktyczne, aby pojawienie się w nich miało w ogóle sens.

Cele taktyczne to m.in.:
• Budowanie świadomości marki
• Tworzenie własnej społeczności
• Poprawa jakości obsługi klienta
• Budowa zaufania do marki

Cele można wyznaczać elastycznie w zależności od tego, co chcielibyśmy osiągnąć. Jednak warto zacząć od informacji, że marka istnieje i ma się dobrze. Jest to budowanie świadomości marki. Z kolei przez tworzenie własnej społeczności buduje się więzi i zaufanie, oraz zdobywa wiarygodność.
Poprawa jakości obsługi klienta, oznacza że zyskujesz nowy kanał komunikacji z klientami. Możesz na bieżąco odpowiadać na pytania oraz udzielać informacji czy nawet reagować na skargi i zażalenia.

Najlepsza platforma społecznościowa

Z powodzeniem prowadząc małą firmę możesz ograniczyć się do jednego, dwóch kanałów. Obecnie do najpopularniejszych w Polsce można zaliczyć: Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat czy Linkedin. Jednak trzy pierwsze mogą być najbardziej przydatne małym przedsiębiorstwom. Pamiętaj, że z każdego portalu korzysta inna grupa osób.
Aż 86% osób korzystających z Internetu, ma co najmniej jedno konto społecznościowe. W Polsce mamy również trend „bycia offline”, czyli pozostałe 14% internautów nie korzysta z takich portali. Nadal mamy też grupę mało zaawansowaną technologicznie, czyli osoby w wieku powyżej 55 lat.

Kto korzysta z Facebooka? Według danych Napoleon Cat z Facebooka korzystają najaktywniej osoby w wieku od 18 do 40 lat, z czego 52% to kobiety. Natomiast Instagram przyciąga szczególnie osoby w przedziale wiekowym 18-34 lat. I tutaj już 58% to kobiety.

Ciekawostką jest Twitter, ponieważ tutaj statystyki wyglądają z goła inaczej. Aż 61% użytkowników to mężczyźni. A ich wiek? Okazuje się, że z Twittera najczęściej korzystają osoby w wieku 25-44 i 55+ lat.

Sam podział na płeć i wiek użytkowników może pomóc w wybraniu platformy do kontaktu z potencjalnymi klientami. Ale co z tak zwaną grupą taktyczną? Nie możesz zapomnieć o influencerach! Nawet, jeśli nie masz w planach z nimi współpracować, to nie możesz ich zignorować. Bloger nie musi z Tobą prowadzić współpracy, aby napisać o Twojej firmie.

Kiedy publikować?

Czas publikacji jest najważniejszy! Zaraz po treści. Na każdym portalu inna pora publikacji jest bardziej korzystna. Kiedy korzystamy z Facebooka? W czasie pracy. Szacuje się, że najwięcej aktywnych użytkowników pojawia się między 12 a 15, oraz w weekendy w okolicy południa. Z kolei Instagrama najchętniej przeglądamy w poniedziałki, środy i czwartki do 11 do 13, oraz między 19 a 21. Z kolei kolejny popularny portal czyli Twitter największą aktywność zbiera o 15 w dni robocze. Powyższe informacje są oparte na danych statystycznych i mogą się różnić od specyfiki Twojego profilu.

Skup się na jednym portalu

Tak będzie najlepiej. Poświęć czas na zbudowanie profilu, który będzie zachęcał klientów do obserwowania go czy polubienia. A potem zaplanuj publikowanie treści. Zacznij od kanału, który najlepiej odpowiada Twojej grupie docelowej. Nie każda społeczność akceptuje obecność firm, które chcą się promować. Ponadto nie ma sensu rozwijać profilu na każdej stronie, ponieważ zabiera to czas, a nie przyczynia się do realizacji celu marketingowego. Jeśli naprawdę nie masz pomysłu, gdzie powinieneś się pojawić, zapytaj co myślą Twoi klienci. Oczywiście zachęcamy również do kontaktu z nami, podpowiemy, które medium najlepiej wybrać.

Zobacz również 5 aktualnych trendów w social media