Chyba nikt nie był w stanie przewidzieć, jak drastycznie zmieni się życie na całym świecie w 2020 roku. Jeszcze przed Sylwestrem popularne było hasło „2020 będzie nasz!”. A obecnie wiele osób zastanawia się, co jeszcze się w tym roku wydarzy. Nie da się ukryć, że przez światową pandemię ucierpią gospodarki wszystkich krajów. Jednak nie oznacza to, że i ty również musisz ponieść straty. Nawet w takich czasach agencja marketingowa może efektywnie prowadzić działania marketingowe, które sprawią, że zyski nie spadną, a klienci nie zaczną odchodzić. Jak się za to zabrać?
Nie musisz zatrzymywać działań marketingowych z powodu kryzysu
Oczywiście w każdej firmie mogą pojawić się w tym czasie problemy finansowe, które będą rzutować również na plan marketingowy. Nie można całkowicie zatrzymać działań marketingowych, aby nie stracić klientów. Potrzebne będą jednak zmiany. Poprzedni plan mogliśmy nawet ułożyć w zeszłym roku, kiedy gospodarka była w dobrym stanie, a nasza gałąź biznesu rozkwitała. Teraz będą potrzebne zmiany taktyk, a nawet ogólnie mówiąc biznesplanu.
W niektórych branżach można zaobserwować też, że gwałtownie wzrósł popyt. Między innymi w branży kosmetycznej na mydło i żele antybakteryjne oraz maseczki. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że nagły boom na te produkty nie sprawi, że już zawsze będą one się sprzedawały tak dobrze. Popyt w końcu spadnie i trzeba się na to przygotować. Ważniejsze jest jednak znalezienie rozwiązania, gdy popyt już spadł i na razie nie widać końca spadkom. Wydatki konsumpcyjne, które zostały ukrócone, choćby przez zamknięcie lokali usługowych czy sklepów niespożywczych stacjonarnych, również wpływają na wydatki przedsiębiorstw.
Wydatki na marketing mogą zostać uznane za najmniej istotne. Faktycznie ważniejsze jest rozliczenie się z pracownikami, czy kontrahentami. Aczkolwiek bez marketingu i reklamy klienci nie przyjdą, a firma nie będzie przynosiła zysku. Zatem nie można z niego rezygnować całkowicie.
Opracowując strategię firmy wiele osób może się zastanawiać, czy obecnie warto współpracować z agencją interaktywną, agencją marketingową, etc. Odpowiedź jest oczywista, jak najbardziej warto, ponieważ osoby, które na co dzień zajmują się marketingiem internetowym o wiele lepiej będą wiedziały, co zmienić lub z czego w razie konieczności zrezygnować, aby nie utracić potencjalnych klientów. W wielu branżach obniżenie kosztów jest racjonalne. Również spowolnienie inwestycji czy prowadzenie działań marketingowych z mniejszym natężeniem będzie dobrą opcją. Nikt na tę chwilę nie jest w stanie przewidzieć, kiedy wyjdziemy z recesji, a więc trzeba działać mądrze i mieć na uwadze działania długofalowe.
Tnij koszty skalpelem, a nie piłą łańcuchową
Każdy przedsiębiorca aktualnie zapewne się zastanawia, gdzie może wycofać środki z inwestycji lub które umowy można rozwiązać wcześniej. Można nawet spojrzeć na budżet i zobaczyć, że duże sumy przeznaczane są co miesiąc na reklamę np. w Google czy na Facebooku. Także content marketing może dużo kosztować. Bardzo kuszące może być od razu zrezygnowanie z tych reklam, skoro stanowią duże koszty. Natomiast wcale nie jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie.
Agencja marketingowa może nam pomóc wskazać koszty, które faktycznie warto na tę chwilę zredukować. Tutaj dobrze jest zastosować metodę cięcia kosztów skalpelem. Czyli bardzo ostrożnie badając każdy kanał i wydatek. Przyda się zastosowanie wskaźnika ROI – zwrotu z inwestycji. Choćby dzięki niemu można wytypować przedsięwzięcia, które mimo nakładów kosztów nadal dają nam zysk. Nie warto jednak sprawdzać tylko danych za ostatni miesiąc, gdzie w zasadzie prawie cała gospodarka stanęła. Dobrze jest przeanalizować dane co najmniej za 6-12 tygodni wstecz.
A gdy nie ma oczekiwanego zwrotu z inwestycji? Można się zastanowić, czy są jeszcze inne przesłanki świadczące za utrzymaniem takich działań. Gdy ich nie ma, po prostu trzeba pożegnać się na razie z taką inwestycją. Przy okazji badania ROI może się też okazać, że jakiś kanał wyróżnia się dodatnim zwrotem z inwestycji. Wtedy warto w niego zainwestować, więcej niż zwykle.
Błędny jednak jest pogląd, aby uciąć wszystkie środki na działania marketingowe z danej grupy. Jeśli reklama na Facebooku nie przynosi korzyści, nie oznacza to, że reklama typu Google Ads też będzie miała słaby wynik. Dopiero sprawdzając dokładnie każdy kanał, dowiemy się, co warto odciąć.
Zainwestuj w działania długoterminowe
Inwestowanie w czasach recesji nie jest łatwe. Obecnie jesteśmy dopiero na samym początku kryzysu. Na chwilę obecną całe życie w tym konsumpcja toczy się online. Dopiero za kilka tygodni mogą zostać otwarte placówki stacjonarne, a nawet za kilka miesięcy życie wrócić do stabilnej normy. Nie można siedzieć z założonymi rękami i czekać aż kryzys minie, aby zacząć działać. Wtedy może być za późno, aby mieć jakikolwiek wpływ na sytuację i pozycję swojej firmy.
Dlatego dobrze jest zainwestować w elementy, które już w niedalekiej przyszłości dadzą nam efekty, czyli wtedy, gdy życie wróci do normy. Może to być czas na pozycjonowanie strony internetowej lub działania marketingowe związane z prowadzeniem sklepu online. Agencja Marketingowa czy Agencja SEO będzie pomocna w opracowaniu planu pozycjonowania strony www lub sklepu internetowego w tych nowych warunkach. Samo pozycjonowanie jest działaniem długofalowym, ponieważ nie przynosi natychmiastowych efektów.
Pozycjonowanie na słowa kluczowe, a nawet content marketing mogą w tej chwili pomóc wyróżnić się wśród tłumu innych stron za kilka, kilkanaście miesięcy. Zmiana pozycji na wyższą w rankingu wyszukiwarki jest kluczowa, aby zdobyć nowych klientów. Inwestując w pozycjonowanie, reklamę i marketing w czasie recesji będzie można osiągnąć lepsze i szybsze wyniki, a nawet wyprzedzić konkurencję, kiedy rynki zaczną w pełni funkcjonować.
Marketing empatyczny przy wsparciu agencji
Kryzys dotyka wszystkich, zarówno firmy, jak i konsumentów, dlatego trzeba mieć na uwadze nie tylko sam zysk, ale i grupę osób, która nam go zapewni. Marketing, w tym marketing internetowy musi opierać się na empatii. Tak jak przedsiębiorcy i konsumenci będą musieli ciąć koszty i zrezygnować z wielu rzeczy, które do tej pory były dla nich codziennością. Konieczne wyrzeczenia mogą sprawiać, że konsumenci też będą zachowywać się na rynku dóbr i usług inaczej. Trzeba do nich podejść z większą empatią niż w przeszłości i pokazać im, że zmiany, które nastąpiły w ich życiu, również dla nas są ważne.
Przez rodzaj treści, jakie tworzymy dla celów marketingowych, można stworzyć coś, co najpierw pomaga, a potem sprzedaje. Nie trzeba jednak cały czas opierać się na treściach związanych z pandemią czy kryzysem globalnym. Warto wykorzystać rzeczy, które nie są bezpośrednio powiązane, a przydatne. Wszystko, co będziemy robić, będzie rozpatrywane przez pryzmat tego, co dzieje się teraz. W tym przypadku dobra agencja marketingowa może być najlepszym wsparciem. Tylko firmy, które będą wzbudzać sympatię i przez swoje działanie pokazywać, że klient, a nie zysk, jest najważniejszy, zostaną docenione.