Najwięcej informacji o pozycjonowaniu stron internetowym możesz znaleźć w internecie. Jednakże nie oznacza to z automatu, że wszystko, co tam przeczytasz, jest prawdą. Zakładamy, że nikt nie chce nas celowo wprowadzić w błąd, ale pojawiają się różne interpretacje wskazówek i wytycznych od samego Google. Ponadto skuteczne pozycjonowanie stron w internecie opiera się na wykorzystywaniu najnowszych technik. Może się zdarzyć, że coś, co niegdyś było świetne, dzisiaj już nie działa.

Podstawowe mity na temat SEO

Mitów w tematyce SEO jest cała masa. W zasadzie możemy podzielić je na informacje, które są już zbyt stare, aby były użyteczne oraz błędną interpretację wskazówek, które otrzymujemy choćby właśnie od Google. W wyszukiwarce Google pozycjonujemy strony najczęściej, więc wszystkie informacje, których udziela jej właściciel, są dla nas bardzo ważne. Google podaje naprawdę wiele wskazówek, jak pracować nad stroną internetową, aby strona była wyżej w rankingu. Warto z nich korzystać, aby pozycjonowanie w internecie strony www było jak najbardziej efektywne.

Do najczęściej pojawiających się mitów można zaliczyć:

  • Google nie mówi co robić, aby pozycjonowanie stron www było skuteczne
  • Trust Rank pomaga w pozycjonowaniu strony
  • Semantyczne słowa kluczowe LSI (Latent Semantic Indexing)
  • Wszystkie linki z „dobrych domen” działają

Gdzie szukać informacji o tym, co robi Google?

Mówiąc pozycjonowanie w internecie, większość osób ma na myśli uzyskiwanie czołowych pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. W Polsce jest to czołowa wyszukiwarka i korzystamy z niej na co dzień. Jednak totalnym mitem jest twierdzenie, że Google nie pomaga i nigdy nic nie mówi, aby właściciele stron wydawali pieniądze tylko na zakup reklam typu Google Ads (AdWords). Samo Google prowadzi choćby blog pod adresem blog.google, gdzie można przeczytać, jak działa wyszukiwarka i na co zwracać uwagę korzystając z niej. Dla osób zajmujących się pozycjonowaniem czy prowadzeniem samodzielnie strony dostępne są Narzędzia dla webmasterów i blog z artykułami w tym zakresie – webmasters.googleblog. Bardziej techniczne informacje można znaleźć na innym blog Google – ai.googleblog.com. Nie można więc powiedzieć, że ta firma nie udziela informacji.

Trust Rank nie pomaga w pozycjonowaniu strony www

Trust Rank to po prostu metoda rankingowa stosowana do uszeregowania treści wyświetlonych w wynikach wyszukiwania. Warto zauważyć, że ten model rankingowy działa inaczej w Google, a inaczej w Yahoo. W wyszukiwarce Google Trust Rank nie klasyfikuje stron internetowych. Jest to metoda, która jest oparta na zaufaniu oraz wiarygodności. Metoda ta ma ocenić jakość treści na stronie. Natomiast pozycjonowanie stron internetowych z treściami wysokiej jakości jest łatwiejsze. Dlatego z jednej strony Google uznaje twierdzenie, że Trust Rank pomaga w pozycjonowaniu za mit. Z drugiej strony można zauważyć, że tylko strony www wysoko oceniane plasują się na czołowych pozycjach wyników wyszukiwania.

Semantyczne słowa kluczowe LSI

Semantyczne słowa kluczowe LSI (Latent Semantic Indexing) – to wszystkie wyrażenia powiązane z frazą, na którą chcemy pozycjonować stronę www. LSI jest procesem, który wykorzystuje ukrytą strukturę strony, aby zrozumieć semantykę tego, w jaki sposób słowa mogą być ze sobą powiązane. Dlatego dodawanie synonimów słów czy semantycznie powiązanych słów kluczowych nie ma sensu. Google pokazało nam, że automatycznie przepisze zapytania, których szukają użytkownicy, aby pokazać strony, które ich zdaniem spełniają sytuacyjne lub informacyjne potrzeby osoby poszukującej.

Wszystkie linki z „dobrych domen” pozycjonują

W pozycjonowaniu stron internetowych bardzo ważne jest linkowanie. Dzielimy linki na wewnętrzne i zewnętrzne. Przy czym teraz omówimy zewnętrzne. Do każdej strony powinny prowadzić linki z innych stron, a najlepiej takich z wysokim Trust Rank. Im lepiej oceniana strona, tym bardziej wartościowy link na niej pozyskamy. Czy na pewno? Nie do końca. Otóż roboty Google czytają i oceniają jakość nie tylko całej witryny, ale i jej części, jak choćby artykuł. Gdy w artykule o słabej jakości merytorycznej znajdzie się link pozycjonujący, to nawet jeśli cała strona jest świetnej jakości, zostanie on zignorowany. Mówiąc wprost także treści, w których linkujemy, muszą być trafione. Tekst musi być powiązany z tematem i powinien być wysokiej jakości, aby taki link przyniósł nam przejścia.

Jak widać, mity pojawiają się zarówno przy prostych kwestiach, jak i przy bardzo technicznych informacjach, które związane są z publikacjami wydawanymi przez Google. Warto być na bieżąco ze wszystkimi aktualnościami, aby nie ulegać tego typu mitom…