Pozycjonując stronę www spodziewamy się, że dzięki naszej ciężkiej pracy, witryna firmowa zawsze będzie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Strony internetowe w wyszukiwarce Google uzyskują lepsze pozycje lub spadają, pojawiają się nowe domeny, które mogą się szybko przebić… Są również strony www cały czas obecne w top 10, czy takie, które muszą intensywnie walczyć o wejście do pierwszej dziesiątki. Oczywiście dobrze wykonywane pozycjonowanie strony www, powinno dawać świetne efekty. Jednak są czynniki niezależne od nas, które wpływają na pozycjonowanie stron, a co za tym idzie ewentualne spadki w rankingu.

Testy algorytmów Google, a pozycjonowanie stron www

Gdy widzimy zmiany w pozycjach naszej strony, warto też sprawdzić, jak się ma konkurencja. Jeżeli okaże się, że w tym samym czasie w organicznych wynikach wyszukiwania nastąpiły duże zmiany, a witryny, które przez wiele miesięcy były na pierwszych miejscach spadły, będzie to efekt wprowadzony przez Google zmian.

Google co jakiś czas testuje nowe algorytmy lub wprowadza aktualizacje, do już funkcjonujących. W takim wypadku wystarczy poczekać, ponieważ po zakończeniu testów czy ostatecznym wprowadzeniu zmian, rankingi są przywrócone samoistnie. Jeśli faktycznie Google wprowadza nowe algorytmy, niestety nie możemy nic w tym czasie zrobić. Pozycjonowanie stron www to długotrwały proces, który często wymaga dużej cierpliwości.

Problemy techniczne też wpływają na zmiany w pozycjach

Zanim przejdziemy do pozycjonowania strony, najpierw ją optymalizujemy, czyli poprawiamy działanie techniczne. Nawet najlepiej zoptymalizowana strona, po jakimś czasie może zacząć działać gorzej. Ciągłe dodawanie nowych elementów, choćby plików graficznych, może być przyczyną wolniejszego ładowania się witryny. Dlatego co jakiś czas warto sprawdzać, jak witryna wygląda pod kątem technicznym.

Najlepiej zacząć od testu kondycji witryny. Na jego podstawie otrzymamy dane i od razu będzie widać, co wymaga optymalizacji. Kolejno wystarczy poprawić źle działające elementy na stronie.

Kolejny problem techniczny to notoryczne przeciążenie serwera. Zwłaszcza z takim problemem borykają się sklepy internetowe w sezonie wyprzedaży, kiedy odwiedza je znacznie większa liczba konsumentów. Aby temu zapobiec można zrobić testy obciążeniowe serwera i mieć informacje, czy natłok klientów rzeczywiście może spowodować awarię. Jeśli jednak nie to jest przyczyną, warto zmienić serwer i przenieść stronę na inny, który będzie bardziej odpowiedni.

Przy problemach z serwerem może dojść również do spowolnienia ładowania się witryny. Zbyt wolno działająca strona www może prowadzić do spadku ruchu i negatywnych wrażeń użytkowników. Jeśli strona nie załaduje się w kilka sekund, to niestety internauta z niej wyjdzie, zanim ta skończy się wczytywać. Wolne ładowanie się strony może wynikać ze zbyt dużej ilości elementów na stronie www. Choćby ruchome tło czy film zamiast obrazu, może znacznie spowolnić stronę.

Błędne słowa kluczowe przy pozycjonowaniu

Doborem słów kluczowych pod pozycjonowanie stron www zajmują się specjaliści. Używają słów, które najlepiej opisują daną stronę pod kątem branży, rodzaju prowadzonej działalności czy treści. Jednak Google też monitoruje, czy słowa są dobrze powiązane z treścią. Google może po prostu zmienić sposób, w jaki rozumie, co zawiera strona. Przez wprowadzoną odgórnie zmianę trzeba będzie też sprawdzić czy używane słowa kluczowe, czy nadal są aktualne i odpowiednie do opisu, co na stronie się znajduje.

Zarządzanie treścią, jako element pozycjonowania stron

Każda strona internetowa musi mieć treść, to chyba oczywiste. Nie tylko opis firmy oraz jej oferty, ale też rzetelne materiały, które chętnie będziemy czytać. Marketing treści jest częścią pozycjonowania stron www. Jednak nawet wysokiej jakości treść może stać się po pewnym czasie nieaktualna.

Gdy zamieszczone artykuły i inne treści są już nieaktualne, także Google przestaje wysoko oceniać taką witrynę, a przez to może nastąpić spadek w rankingu. Warto więc dbać o dodawanie nowych i aktualnych informacji.

Jeśli przez naszą branżę przewija się popularny temat, warto go wykorzystać i użyć w swoich treściach. Mogą to być artykuły blogowe, ale też zamieszczenie np. filmu instruktażowego z krótkim opisem. Dodatkowo w ten sposób można ściągnąć ruch na stronę. Najpoczytniejsze są dobrze napisane artykuły tematyczne czy też poradniki dla użytkowników, a nie opisy produktów i kategorii strony.

Można powiedzieć, że istnieje wiele przyczyn spadku w rankingach. Warto jednak najpierw wykluczyć te, które samodzielnie można naprawić np. związane z wolnym działaniem strony. Nawet jeśli okaże się, że to zmiana wprowadzona przez Google, przynajmniej będziemy mieli pewność, że sama strona działa poprawnie i jej pozycjonowanie będzie niebawem przynosić efekty.