Jednym z najczęściej i najchętniej wykorzystywanych narzędzi w marketingu internetowym jest content marketing. Z jednej strony ma zapewnić nawiązanie kontaktu z odbiorcami i oferować im ciekawe treści, które będą dla nich interesujące. A z drugiej ma sprawić, że odbiorca stanie się klientem.

Szacuje się, że ponad 80% firm wykorzystuje to narzędzie w prowadzonych przez siebie działaniach promocyjnych, m.in. aby wzmocnić pozycjonowanie strony internetowej. Jednak nawet posługując się nim sprawnie, można nie odnieść sukcesu. Dlaczego? Content marketing też podlega trendom i trzeba za nimi nadążać.

Przedstawiamy 5 trendów, które w 2019 roku będą obowiązywały w content marketingu:

1. Strategia

Nie da się ukryć, że wiele firm wprowadziło marketing treści, ponieważ było to w danej chwili najmodniejsze rozwiązanie. Bez planu działania, nawet publikowanie wysokiej jakości treści nie da efektów. Żadne przedsiębiorstwo nie może obejść się bez biznes planu. Tak samo nie można pracować nad marketingiem bez strategii. Działania wykonywane spontanicznie, nieregularnie czy po prostu aktywności nieuporządkowane to strata czasu.

Dużo mówi się o tak zwanej „ślepocie banerowej”, czyli niezauważaniu reklam zewnętrznych przez odbiorców. Obecnie mamy do czynienia z „content blindness”, czyli ślepotą treści. Część osób po prostu ignoruje, to co widzi. Nawet, jeśli jest to bardzo ciekawy materiał. Jeżeli nie chcemy, aby nasza praca poszła na marne, to należy prowadzić działania długofalowe, uporządkowane i kierowane do konkretnej grupy docelowej.

Strategię marketingową należy traktować jako element marketingu. Jednocześnie nie można zapomnieć, że content marketing to nie reklama sama w sobie. Dlatego trzeba wymyślić plan działania, przyjąć założenia i wyznaczyć efekty, jakie chcemy osiągnąć przez działania prowadzone tą metodą.

2. Profesjonalizacja

Dla części firm może być to oczywiste, że do prowadzenia działań marketingowych zatrudniamy specjalistów. Większe przedsiębiorstwa mają przecież swoje działy marketingu i reklamy. Mniejsze najczęściej zatrudniają wykonawców na zlecenie. Wciąż istnieją również firmy, które nie zatrudniają nikogo, tylko prowadzą działania na własną rękę, bez znajomości marketingu i trendów.

Oczywiście osoby, które na co dzień pracują w danej firmie i znają jej produkty czy usługi bardzo dobrze potrafią o nich opowiedzieć, mogą np. napisać tematyczny artykuł. A co z resztą działań? Zamieszczanie raz na miesiąc postów na Facebook’u, aby przypomnieć o swoim istnieniu, w wielu branżach to może być zbyt mało.

Wystarczy przyglądnąć się branży marketingowej, aby przekonać się, że powstają agencje skupione wyłącznie na content marketingu. Wielkie marki same budują własne studia contentowe czy tworzą platformy do tego celu. Angażowanie mediów, fotografów, twórców czy autorów poczytnych tekstów to działania na porządku dziennym. Pozwala to na podniesienie wartości content marketingu, ale pokazuje też, że konieczna jest profesjonalizacja działania.

3. Autentyczność

Między innymi przez zjawisko „fake news” podchodzimy do treści publikowanych w Internecie z dystansem. Część osób nawet sprawdza wiarygodność materiałów, zanim prześlą je dalej. Dlatego też nie można publikować czegokolwiek, a jedynie treści rzetelne i prawdziwe.

Autentyczność w content marketingu trzeba rozumieć jako prowadzenie działań szczerych, wiarygodnych i transparentnych. Ważne jest też trzymanie się zasad fair play i etyki. Trzeba mieć po prostu ludzkie podejście do naszych odbiorców, odpowiadać na ich potrzeby czy rozwiązywać trudne sprawy. Takie podejście ma przybliżyć naszym odbiorcom naszą markę i pokazać, że nie jest nastawiona tylko na zarobek, ale też na dbanie o swoich klientów.

4. Kanał Dystrybucji

Jak dotrzeć do odbiorców? Przez kanał dystrybucji. Wybór, jakimi kanałami będziemy docierać do odbiorców, powinien być uwzględniony już w procesie tworzenia strategii. Dopasowanie treści do kanału dystrybucji jest kluczowe do uzyskania efektu. Nie można na wszystkie kanały przesyłać takiej samej treści lub w tej samej formie.

Czego innego oczekują osoby przeglądające Instagram, na co innego zwrócą uwagę osoby korzystające z Facebooka, a jeszcze na innej treści oczekują osoby śledzące firmowy blog. Do tego mamy też Twittera, gdzie istnieje ograniczona liczba znaków do wpisania w jednym tweecie. Choćby przez specyfikę każdego z kanałów, trzeba zróżnicować treści.

5. Treści Video

Wielu osobom content marketing kojarzy się z tekstami i zdjęciami. Tymczasem mogą to być także materiały video, również w formie „live”. Oczywiście każda firma jest inna, zatem nie w każdej firmie taka forma content marketingu się sprawdzi.

Jednak odbiorcy czy klienci zawsze mają jakieś pytania. Można na nie odpowiedzieć w formie video czy nawet prowadząc live Q&A (questions and answers). Warto jednak przemyśleć, gdzie takie treści zamieścimy. Obecnie najchętniej do prowadzenia transmisji live wykorzystywane są Facebook i Instagram. Z kolei do publikowania treści video tworzy się kanały na Youtube, czy po prostu dodaje je na stronę firmową w osobnej zakładce. Nawet sklepy internetowe pokazują oferowane produkty na krótkich filmikach. Zatem widać, że jest potrzeba tworzenia takich treści dla odbiorców.

Wszystkie trendy na 2019 rok łączą się ze sobą. Można wdrażać je po kolei do swojego planu marketingowego albo wykorzystywać wybrane. Najważniejsze jest, aby opracowana strategia i prowadzone działania były realizowane w profesjonalny sposób z wykorzystaniem autentycznych treści.