Pozycjonowanie strony internetowej – owiana tajemnicą usługa, której nie widać, ale żaden właściciel strony www nie może się bez niej obejść. Każda osoba, która prowadzi własną firmę, na pewno spotkała się z opinią, że musi pozycjonować stronę internetową. Zaistnienie w sieci ma bowiem zależeć od pozycji w wynikach wyszukiwania.
Wiele osób uważa, że gdy wpisujemy hasło w Google, to ukazują nam się najlepiej dopasowane wyniki. Czy faktycznie tak jest? Niestety nie. Pokazują nam się najlepiej wypozycjonowane strony.
Czy na pewno pozycjonowanie jest mi potrzebne?
W wyszukiwarce jesteś tylko pozycją
Nazwa pozycjonowanie została zaczerpnięta od głównego zadania, które pełni ta usługa, czyli od zdobywania coraz wyższych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Cały proces pozycjonowania strony www nazywa się też skrótowo SEO od angielskiej nazwy Search Engine Optimization. Dosłownie mówiąc, optymalizacja strony pod kątem działania silnika wyszukiwarki. Po polsku używa się też nazwy Pozycjonowanie i Optymalizacja (PiO).
Tak naprawdę chodzi tu o to, aby nasza strona w wynikach wyszukiwania np. wyszukiwarki Google wyświetlała się jak najwyżej, a działania w ramach SEO mają w tym pomóc. Teoretycznie wystarczy znać zasady działania wyszukiwarki, aby wskoczyć linijkę wyżej. Ale to nie jest proste.
Gdzie tkwi haczyk?
Warto pamiętać, że wyszukiwarka Google należy do Google Inc., czyli jakby nie było prywatnej firmy. Korporacja Google wyznacza zasady użytkowania swoich produktów. A takim produktem jest wyszukiwarka internetowa pod adresem google.com. Żeby móc ingerować w jej działanie trzeba znać regulamin oraz zasady działania tego narzędzia. Jeżeli zrobimy to źle, to nie tylko nie uzyskamy pozycji wyżej w wynikach wyszukiwania, ale nawet zostaniemy zablokowani i pozycjonowana witryna zostanie usunięta.
Tego nikt nie powie Ci o pozycjonowaniu!
Po pierwsze trzeba poprawić działanie strony internetowej. Najpierw należy zrobić analizę działania witryny. Poprawki mające na celu polepszenie jej działania od strony technicznej nazywa się optymalizacją. Zatem mamy tu już element SEO i faktycznie warto zatrudnić specjalistę do dokonania takiej analizy oraz wyznaczenia zmian do wprowadzenia. Bez tego nawet najlepiej pozycjonowana strona nie osiągnie sukcesu.
Optymalizacja to tylko pierwszy krok do skutecznego pozycjonowania. Jeśli strona internetowa będzie ładować się zbyt wolno, to potencjalni odwiedzający wyjdą szybciej niż weszli. Z kolei, gdy w procesie przeglądania treści pojawi się błąd, także odwiedzający straci zainteresowanie i przejdzie na inną stronę.
Po drugie część prac przy pozycjonowaniu strony www można wykonać samemu! Wystarczy napisać ciekawy artykuł na temat związany z działalnością, dla której prowadzona jest strona. W przypadku blogów i portali informacyjnych może to być artykuł na popularny obecnie temat. Im bardziej wartościowa dla internautów strona www, tym lepiej będzie oceniana przez mechanizmy działania wyszukiwarek.
Pierwsze efekty nie pojawią się jutro
Jednak to nie wszystko. Samo pozycjonowanie nie polega tylko na przyspieszeniu działania strony i dodawaniu ciekawych wpisów. W zasadzie można je podzielić na działania prowadzone na stronie oraz poza nią. I tutaj przyda się bardziej fachowa wiedza.
Efekty zobaczymy po dłuższym czasie, ponieważ pozycjonowanie to proces ciągły. Oczywiście można spotkać się z ofertami usług optymalizacji i pozycjonowania, które „gwarantują” efekty już po miesiącu. Pozornie faktycznie może tak się stać. Przykładowo statystyki wejść na stronę wzrosną. Jednak na prawdziwe efekty trzeba czekać nawet miesiącami.
Może też się zdarzyć, że bardzo szybko witryna awansuje do top 10, ale na drugi dzień spadnie w wynikach na miejsce 50. Czy to znaczy, że pozycjonowanie nie działa? Działa, ale inni też to robią! Dlatego nie ma czegoś takiego jak „gwarancja” wysokich pozycji, czy organiczne pozycjonowanie stron internetowych, które daje natychmiastowe efekty. Poznaj również 10 powodów, dlaczego pozycjonowanie może nie przynosić spodziewanych efektów.
Po co pozycjonować stronę?
Skoro nie ma gwarancji czy się uda, a do tego trzeba to robić ciągle czy zatrudnić programistę lub specjalistę, to po co w ogóle zaczynać? Wejdź w wyniki wyszukiwania wpisz hasło, na które chcesz, żeby pokazywała się strona i zobacz, gdzie się znajduje…
Większość stron internetowych poddawana jest regularnie optymalizacji i pozycjonowaniu. Dlatego witryny, które nie są w ten sposób zarządzane, nie mają szans na wyeksponowanie swojego linku wysoko w wynikach wyszukiwania. Im wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania znajdzie się dana strona internetowa, tym więcej osób z niej skorzysta.
Podsumowując można powiedzieć, że poprawiając działanie strony oraz kierując na nią ruch przez pozycjonowanie, uzyskuje się efekt w postaci większej ilości odwiedzin, a to skutkuje podjęciem akcji przez użytkowników, które dadzą już zyski… czyli pozycjonowanie daje wymierne korzyści.
Zobacz również aktualne trendy w pozycjonowaniu organicznym stron www