Działania marketingowe mogą przyjmować zróżnicowaną formę, np.: można prowadzić dyskusje w sieci, na forach internetowych. Takie aktywności nazywane są marketingiem szeptanym. Profesjonalny marketing szeptany najczęściej prowadzony jest przez wyspecjalizowane agencje marketingowe. Oczywiście możemy go prowadzić, dla swojej firmy, również samodzielnie, ale jeśli chcemy uzyskiwać wymierne korzyści z takich działań jak pisanie postów na forach dopasowanych tematycznie do branży, aktywne uczestnictwo w dyskusjach, tworzenie nowych wątków, itp. pamiętajmy, że będzie to wymagało z naszej strony zaangażowania i poświęcenia dużej ilości czasu.
Najczęstsze problemy z marketingiem szeptanym
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu strategii opartej na marketingu szeptanym? Przede wszystkim, jeśli chcemy zlecić prowadzenie marketingu szeptanego agencji, przy wyborze oferty, zwracajmy uwagę na cenę usługi. Najczęściej bardzo niska kwota sygnalizuje wykonywanie zadania na ilość, a nie na jakość, co nie przynosi potem zamierzonych efektów sprzedaży. Rozważmy to na przykładach.
Napisanie 50 postów na forach dyskusyjnych – takie zlecenie można wykonać w bardzo krótkim czasie. Niestety często okazuje się, że osoba odpowiedzialna za zadanie posiada 50 kont na… jednym i tym samym forum. Zatem wszystkie posty umieści w obrębie jednej strony. Mimo że są one dodane przez „innych” użytkowników, nie przyniesie to oczekiwanego efektu, ponadto może wzbudzić podejrzenia u innych korzystających ze strony.
Zdarzają się też inne przypadki: osoba działająca w marketingu szeptanym posiada 500 kont na różnych platformach dyskusyjnych. To wygląda już lepiej, prawda? Niekoniecznie, jeśli na każdym z nich znajdziemy tylko podstawowe informacje o sobie, a dodawane z nich posty to zawsze szeptanka. Zmienia się tylko podmiot, dla której dana osoba wykonuje zlecenia. To również zły wybór, ponieważ tacy użytkownicy nie są wiarygodni.
Problemem może być też sam dobór stron używanych do dyskusji. Firmie, która zleca marketing szeptany, czasem brakuje rozeznania na temat najlepszych miejsc do jego prowadzenia. Wtedy może okazać się, że posty sponsorowane zostaną opublikowane na tak zwanych „forach wymarłych”, czyli takich, gdzie od paru miesięcy nie ma aktywności i nikt inny nie zamieszcza postów. Nie uzyskamy wówczas efektu „polecenia”, ponieważ takich treści nikt nie przeczyta.
Inny problem, który niestety jest często spotykany w tanich ofertach to treść zamieszczanych postów, która jest duplikowana metodą kopiuj – wklej. Metoda ta polega na wklejaniu w różne miejsca dokładnie tej samej treści, co można zrobić bardzo szybko i małym nakładem pracy, ale oczywiście jest karygodnym błędem.
Od marketingu szeptanego do szemranego krótka droga
Część działań promocyjnych może mieć też drugie dno – tak jest w wypadku marketingu szeptanego, który bardzo łatwo może zmienić się w marketing szemrany. Ten ostatni polega na pisaniu w sposób negatywny o produkcie czy firmie. Najczęściej wykorzystuje się go w zwalczaniu konkurencji. Pamiętajmy jednak, że to są działania na granicy prawa, których zdecydowanie nie zalecamy.
Jak prowadzić działania mądrze i efektywnie?
Nawet jeśli działamy z profilu „zwykłego” użytkownika, warto postawić na jego jakość. Dlatego najpierw zbudujmy konto i więzi społeczne z innymi uczestnikami dyskusji, a dopiero potem przejdźmy do promowania marki lub dzielenia się opiniami o dostępnych usługach czy sprzedawanych produktach.
Nie ograniczajmy postów do słów w rodzaju „więcej znajdziesz pod tym linkiem” lub „kupiłem to tutaj plus link”. Zamiast tego opiszmy produkt, markę, usługę, a nawet przedstawmy kilka różnych propozycji. Wcale nie musimy od razu publikować linku – zwłaszcza, że część for internetowych blokuje takie komentarze i usuwa linki automatycznie. O wiele korzystniej będzie więc wspomnieć samą nazwę marki czy produktu niż zostawiać odnośnik.
Ambasador marki
Warto wiedzieć, że na niektórych portalach lub forach internetowych istnieje możliwość założenia oficjalnego profilu marki. Z powodzeniem można stworzyć też profil ambasadora. Dzięki temu otwarcie promujemy treści poprzez prowadzenie dyskusji. Głównym zadaniem ambasadora jest odpowiadanie na pytania skierowane do marki, ale może on włączać się do dyskusji także w innych wątkach. Na większości stron jest to usługa odpłatna.
Marketing szeptany jest dla każdego
Firma z każdej branży znajdzie miejsce do dyskusji w sieci na tematy związane z jej działalnością. Dlatego marketing szeptany stał się tak bardzo popularny. Choć nie da się ukryć, że często jest prowadzony nieprawidłowo. Aby skutecznie pozyskiwać klientów dla naszej firmy, warto więc trzymać się zasady: „Liczy się jakość, a nie ilość”.
Zobacz również 5 aktualnych trendów w content marketingu