Niemal każda firma otrzymuje propozycje współpracy z blogerami, najczęściej to sam bloger przedstawia ofertę. Niektóre przedsiębiorstwa decydują się na współpracę, jednak nie zawsze taka współpraca jest efektywna, ponieważ dobranie idealnego twórcy do danego profilu marki może być dosyć trudne.

Co może bloger zrobić dla Twojej firmy?

Współpraca z blogerami najczęściej podejmowana jest z dwóch powodów:
1) Chęć wstawienia linku pozycjonującego na jego stronie, aby pozyskać odnośnik z dobrego źródła
2) Zamiar pokazania swojej firmy publiczności przez wiarygodne źródło

Bloger może być więc traktowany jako źródło wiarygodnych opinii lub po prostu jako właściciel strony internetowej, na której dobrze jest mieć dodany link.

Pierwsza opcja, czyli pozycjonowanie strony na blogach, polega po prostu na umieszczeniu w poście linku do strony internetowej zleceniodawcy. Przez ten link mogą przejść tysiące osób na wskazaną przez Ciebie stronę docelową.

Jeśli chodzi o promowanie marki, jest to najczęściej połączenie barteru z postem sponsorowanym. W tej opcji trzeba wysłać blogerowi produkt, aby mógł go przetestować lub umożliwić skorzystanie z danej usługi.

W obu powyższych opcjach trudno przewidzieć czy poniesienie tych kosztów jest dla firmy opłacalne? Jeśli sami zamieścimy linki np. w komentarzach na blogach, to autor strony najpewniej je usunie, a my zmarnujemy tylko swój czas. Natomiast jeśli link zostanie dodany za jego zgodą, będzie on umieszczony w treści postu na określony czas. Z kolei wykorzystując blog do promocji marki, pozyskujemy rzetelną opinię od wiarygodnej osoby.

Blogerzy są wiarygodni – co to znaczy dla firmy?

Mimo tego, że za kulisami bloger jest opłacany przez firmę lub otrzymuje produkty do recenzji w barterze, to i tak jego opinia jest uznawana najczęściej za wiarygodną. Część z nich wprost oznacza posty jako sponsorowane. Są też tacy, które oprócz treści opracowanych z firmami publikują recenzje produktów lub usług kupionych za własne pieniądze.

Wiarygodność blogera rzutuje też na wiarygodność producenta lub usługodawcy. Jeśli bloger znany z wyboru tylko najlepszych firm do współpracy wybrał właśnie tę markę, to jego czytelnicy z góry zakładają, że zarówno produkt, jak i sama marka są godne uwagi. Ponadto w recenzjach często porusza się temat nie tylko zalet, lecz także wad. Choćby dlatego opis na blogu wydaje się być bardziej rzetelny, ponieważ żadna firma nie poda wad produktu czy usługi w swoim opisie.

Warto zauważyć, że nawet podczas zakupów wielu klientów sięga po telefon i wpisuje w wyszukiwarkę internetową nazwę produktu, aby poczytać opinie. Dopiero po przejrzeniu kilku recenzji, głównie zamieszczanych na blogach, zostaje podjęta decyzja o zakupie. Tak więc, nawet nieplanowane wcześniej zakupy nie są robione w ciemno – zwłaszcza w dobie darmowego Wi-Fi niemal w każdym sklepie.

Czy to się opłaca?

Z punktu widzenia SEO blog to kolejne wiarygodne miejsce w sieci, gdzie można zostawić link pozycjonujący – to zawsze będzie się opłacało. Przy promocji marki, produktów lub usług można założyć, że jeśli blog jest odwiedzany przez 10 tysięcy osób miesięcznie, to właśnie tyle osób może zobaczyć wpis promujący Twoją markę. Czy to przyniesie realny zysk? Tego niestety nie można zagwarantować. Jednak z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że dzięki współpracy wzrośnie rozpoznawalność Twojej marki, a wiarygodna recenzja pomoże niezdecydowanym konsumentom podjąć decyzję zakupową.

Zobacz również jak znaleźć skutecznego influencera