Niestety czasem tak bywa, że odbiorcy szybko wychodzą ze strony www, ale nie oznacza to od razu, że stworzona nowa strona www jest zła. Przyczyn może być o wiele więcej. Część osób przyciąga design całej strony, inne osoby szukają przydatnych informacji.
Bardzo duży odsetek odbiorców nawet nie czeka aż strona się załaduje, tylko wychodzi po kilku sekundach. Nie mają wtedy okazji zobaczyć, że nasza strona jest dobrze zrobiona i dla nich przydatna. Co zrobić, aby odbiorcy nie wychodzili ze strony?
Problemy techniczne na stronie to Twój problem
Śledząc statystyki, można dokładnie sprawdzić ilość konwersji, ale też zobaczyć po jakim czasie i z jakiego miejsca, wychodzi najwięcej osób. Jeżeli odbiorcy wychodzą ze strony w ciągu 3-4 sekund, można wstępnie założyć, że strona zbyt wolno się ładuje.
Jeśli w ciągu pierwszych sekund nie zobaczymy całej strony lub fragmentu, który nas ciekawi, to po prostu wyjdziemy i pójdziemy na inną. Nie chcemy tracić czasu.
Co zrobić, jeśli faktycznie wolno ładująca się strona jest problemem? Zmiana hostingu może przyspieszyć ładowanie się strony. Czasem wystarczy też usunąć tzw. śmieci, czyli nieużywane lub duplikowane treści, których usunięcie pozwoli zwolnić miejsce na serwerze.
Warto wykorzystać też cache, ponieważ dane zapiszą się jako plik na dysku użytkownika strony, a kiedy na nią wejdzie ponownie, strona załaduje się szybciej. Pomocne może być też skompresowanie grafik. Nie stracą na jakości, ale na wadze. A to sprawi, że strona nawet z dużymi grafikami będzie ładować się szybko.
Do problemów technicznych można też zaliczyć „rozsypywanie” się strony. Każda strona inaczej wygląda w innej przeglądarce. W jednej może wyglądać i działać idealnie, a na innej zakładki będą poprzesuwane, tekst ucięty, a obrazki w ogóle się nie pokażą. Zawsze trzeba to sprawdzić.
Strona www, która nie jest responsywna zapewne będzie problemem dla użytkowników. Bo tak samo, jak korzystamy z różnych przeglądarek, tak podobnie wykorzystujemy różne urządzenia do przeglądania stron. Nie można tworzyć strony z dedykacją tylko na komputer. Trzeba tworzyć strony responsywne, które tak samo dobrze będą wyświetlały się i na komputerze, i na tablecie czy smartfonie.
Mało atrakcyjny wygląd
Projektowanie stron to trudna sztuka. Design musi przyciągać już od pierwszego spojrzenia. I to w ciągu 3-4 sekund. Wtedy, nawet jeśli witryna będzie ładować się wolno, jest szansa, że internauta na niej zostanie. Jednak strona musi być nie tylko wyjątkowa, ale też zachować wysoką funkcjonalność.
Sam design może odwiedzającym pomóc w korzystaniu ze strony. A przede wszystkim ma angażować do pozostania na niej. O wiele chętniej korzystamy ze witryn, które mają ładny dla oka szablon graficzny strony czy super zdjęcia dodane na stronie głównej. Po ładnej wizualnie stronie oczekujemy wysokiej jakości treści. Zatem chętniej na nim zostaniemy.
Wysokiej jakości treść musi mieć odpowiednią prezentację. Przykładowo, jeśli planujemy dodawać artykuły tematyczne, można stworzyć zakładkę blog, aby w niej zamieszczać takie treści. Wtedy użytkownik będąc na stronie nie gubi się i łatwo znajduje, to co chce.
Brak optymalizacji treści
To jest największy problem stron lub zakładek, które publikują treści. Może dotknąć także sklepy internetowe, które zamieszczają długie i skomplikowane opisy sprzedawanych produktów. Oczywiście ważna jest jakość treści i przekazanie jak największej ilości informacji. Przy długich artykułach czy opisach produktowych, część osób nie dobrnie do końca i nagle wyjdzie ze strony.
Dlatego potrzebna jest optymalizacja. Opis produktu może zawierać tylko najważniejsze dane. Mogą one być podane w formie listy czy tabelki. Nie musisz opisywać danej rzeczy na tysiąc słów. Ta sama zasada odnosi się np. do artykułów tematycznych publikowanych na firmowych blogach. Zamiast pisać jeden bardzo szczegółowy i długi artykuł, można zrobić serię krótszych publikacji, które omawiają każdy aspekt tematu.
Używanie cytatów, nagłówków, pogrubień czy nawet wstawianie obrazków i grafik może bardzo pomóc. W ten sposób przyciąga się uwagę w konkretny punkt. Jednolity i bardzo długi tekst nie zachęci do przeczytania treści. A wręcz zniechęci do pozostania na stronie.
Podsumowując… Można powiedzieć, że odbiorcy wychodzą ze strony z wielu powodów. Najczęściej jest to zbyt wolno ładująca się witryna, słaba treść, nieciekawy design czy wręcz za duża dawka tekstu na raz. Aby pozostawali na naszej stronie, musi być ona zrównoważona zarówno pod względem wyglądu, jak i wnętrza.
Zobacz również jak powinna wyglądać strona firmowa, aby sprzedawała