Prowadząc pozycjonowanie SEO, bardzo często chcemy zobaczyć konkretne efekty jak najszybciej. Na stabilne efekty czy choćby wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google trzeba jednak poczekać, nawet kilka tygodni. A co, jeśli czas mija, a nasze działania nie dają efektów? Być może popełniasz jeden z 10 błędów.
1. Brak interesujących treści
Slogan „content is king” trzeba wziąć sobie do serca. Content, czyli treści na stronie są bardzo ważne. Nasza strona internetowa będzie odwiedzana tylko wtedy, gdy po pierwsze pokaże się w wynikach wyszukiwania na dane hasło i będzie pasować do oczekiwań odbiorców względem treści. Muszą się na niej znaleźć treści przydatne, potrzebne i przykuwające uwagę. Trzeba również zadbać o odpowiedni, atrakcyjny przekaz. Ważne jest, aby tekst był bez błędów, zdjęcia były dobrej jakości a video się nie zacinało podczas odtwarzania.
2. Słaby Hosting
Wiele osób szukając dostawcy usług hostingowych, po prostu wybiera ten najtańszy. Tymczasem nawet renoma hostingodawcy jest ważna w kontekście pozycjonowania. Jeżeli firma zajmująca się hostingiem będzie uznana za mało wiarygodną, zostaną wykryte problemy techniczne czy niedostateczny system zabezpieczeń, to wszystkie strony korzystające z tego hostingu będą uznane za problematyczne. Zawsze trzeba więc sprawdzić jakość usług i renomę hostingu.
3. Złe profile linków
Bardzo długie, skomplikowane, niepowiązane z tematyką strony czy przekierowujące przez szereg stron linki nie powinny istnieć. Zbudowanie odpowiedniego profilu linków jest bardzo ważne. Zarówno tych prowadzących do strony, jak i na samej stronie – prowadzących do innych zakładek. Także linki sponsorowane umieszczane np. w Google Ads muszą być treściwe. Linki, które prowadzą na naszą stronę, powinny być kierowane ze stron, które same w sobie działają sprawnie i nie są przez Google podejrzane o SPAM i inne nietolerowane praktyki.
4. Na bakier z Google
Wytyczne publikowane przez Google zawierają listę zabronionych technik oraz wskazania, jak powinna wyglądać poprawnie zaprojektowana strona www. Algorytm Google często jest modyfikowany, ale nie zawsze te zmiany są podane do publicznej wiadomości. Gdy tylko taka modyfikacja w algorytmie zostanie wprowadzona i oficjalnie opublikowana warto sprawdzić, czy nasza strona spełnia nowe wymagania.
Google oczekuje, aby każda strona, która pojawia się w wynikach wyszukiwania, spełniała wyznaczone normy. Dlatego też wprowadza rekomendacje, do których warto się stosować. Strony www, które uwzględniają aktualne wytyczne Google mają największe szanse aby uzyskiwać wysokie pozycje w wyszukiwarce. Algorytm wyszukiwarki Google to pilnie strzeżona tajemnica ale warto robić wszystko, aby zgłębiać swoją wiedzę w tym temacie dostępną w internecie.
5. Wysoki współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń mówi o tym, ile osób opuszcza naszą witrynę po odwiedzeniu zaledwie jednej strony. Jeśli jest bardzo wysoki mamy już kolejny powód, dla którego kampania SEO nie działa. A z drugiej strony oznacza to także, że musimy popracować nad treścią strony, aby odbiorcy chcieli na niej pozostać i przejść na inne zakładki czy w wypadku sklepów online – dokonać zakupu.
6. Przestarzałe taktyki SEO
Oprócz zmian w algorytmach Google trzeba też śledzić nowinki z branży. Niestety pozycjonowanie SEO też podlega trendom. Jeżeli od 5 lat robimy to samo, to nic dziwnego, że kampania może nie działać. Trzeba iść z duchem czasu i angażować się w prowadzenie kampanii SEO. Nie można cały czas powielać dobrze znanych nam praktyk, trzeba szukać też innowacji, a nawet robić testy A/B, żeby sprawdzić, co jest bardziej efektywne. Aby skutecznie podnosić pozycję strony w wyszukiwarkach, warto wiedzieć więcej o co chodzi w pozycjonowaniu strony www.
7. Zbyt wolna strona
Nie trzeba daleko szukać wyjaśnienia, jeśli strona jest zbyt wolna. Okazuje się, że większość osób po prostu opuści stronę i nie wróci, jeśli strona nie załaduje się w ciągu ok 3-4 sekund. A to z kolei rzutuje też na współczynnik odrzuceń, o którym mówiliśmy wcześniej. Jeżeli strona odbiega od standardów, to żadne pozycjonowanie SEO nie będzie poprawnie działać.
8. Brak social media
Może się wydawać, że nie każda strona firmowa powinna mieć social media. Jednak to nie prawda. Każda branża znajdzie medium dla siebie. Nie wszyscy muszą mieć Instagram czy Fan Page na Facebooku. Można udzielać się jako ekspert na forach dyskusyjnych, założyć Twittera czy prowadzić konto na LinkedIn. Z takich kanałów może już korzystać każdy, niezależnie od branży.
9. Witryna nie jest mobilna
Brak mobilnej wersji strony to brak efektów SEO. Coraz więcej osób deklaruje, że przegląda częściej strony internetowe na urządzeniach mobilnych niż na komputerze. Również Google potwierdza, że będzie promować te witryny, które posiadają wersję mobilną lub są w pełni dostosowane, aby poprawnie się wyświetlać na smartfonach czy tabletach. Dlatego dobra strona www musi być nie tylko responsywna, ale też przyjazna dla urządzeń mobilnych. Mobilna strona internetowa to obecnie standard, a wręcz obowiązek. Jeśli nie spełnimy tych warunków i nie przystosujemy strony do urządzeń mobilnych, to po prostu będziemy tracić ogromny ruch, a co za tym idzie potencjalnych klientów.
10. Oczekujesz na efekty zbyt wcześnie
Nawet najlepiej zbudowana, szybka i ciekawa strona www nie wskoczy na najwyższe pozycje w Google w ciągu jednego dnia czy nawet tygodnia. Pozycjonowanie SEO musi być prowadzone regularnie, wedle ustalonego planu z możliwością modyfikacji i przede wszystkim to musi być pozycjonowanie zgodne z zasadami dobrych praktyk Google. Szacuje się, że pierwsze efekty powinny pojawić się po ok. 3 miesiącach od rozpoczęcia prac. Jednak to nie oznacza, że po pozytywnych efektach można już przestać cokolwiek robić, pamiętaj, że search engine optimization to proces ciągły.
Można powiedzieć, że jest wiele, czasem bardzo drobnych problemów, które rzutują na efekty kampanii SEO. Samo przyspieszenie działania strony, dodanie wersji mobilnej czy choćby cierpliwość mogą sprawić, że efekty będą dużo lepsze od spodziewanych.