Public relations i link building na pierwszy rzut oka mogą nie iść w parze. Jednak wykorzystanie publikacji PR może pomóc w zdobywaniu nowych linków, które są przydatne w pozycjonowaniu strony www. Marketing online to przecież także działania z zakresu PR, a do zamieszczanych informacji o marce czy firmie można dodać po prostu link prowadzący do strony firmowej. W teorii jest to bardzo proste, ale jak to zrobić dobrze?
Strategia PR online to podstawa
PR to opłacalna technika marketingowa, która pozwala na rozpowszechnienie pożądanych informacji o marce między innymi w Internecie. Jednak potrzebna jest dobra strategia, która pozwoli nie tylko wpłynąć na odbiorców, ale też zyskać zaufanie i dobrą reputację wśród konsumentów.
Do budowania wizerunku marki można wykorzystywać różne media. Zaczynając od wpływowych blogerów, kończąc na dziennikarzach i portalach tematycznych. Warto wiedzieć, że nie ma jednej, uniwersalnej strategii, która pasowałaby do każdej marki. Można podglądać działania konkurencji, ale nasza strategia musi być stworzona indywidualnie wedle celu, który chcemy osiągnąć.
Co dają dobre relacje z mediami?
Przede wszystkim warto wiedzieć, że media to nie tylko telewizja czy radio, albo największe portale internetowe. Za media uznajemy też choćby blogerów, wydawców i ogólnie cenione autorytety, choć tutaj też można powiedzieć o influencerach, którzy korzystają z różnych kanałów komunikacji jak youtube, facebook, czy instagram.
Dobry PR polega na rozwijaniu zdrowych relacji, dzięki którym media opublikują wysokiej jakości treści dotyczące naszej firmy czy strony internetowej. Warto takie relacje podtrzymywać i traktować jako stałą współpracę, a nie jednorazowy wpis gościnny. Trzeba więc cały czas o sobie przypominać…
Jednocześnie warto też dbać o dobrą reputację online, nie tylko przed mediami, ale przede wszystkim przed potencjalnymi klientami. Dlatego również bardzo ważne jest, aby dobrze zaplanować i odpowiednio prowadzić marketing szeptany.
Publikowanie przez media opinii na temat produktów czy usług oferowanych przez naszą firma jest jednym ze sposobów. Zwłaszcza influencerzy i blogerzy chętnie podejmą się przetestowania produktów czy wyrażenia swojej opinii. A im więcej takich opinii, tym lepsza reputacja naszej marki.
Jak to się ma do linkowania? Otóż można poprosić, aby w recenzji zamieszczono konkretny link, który prowadzi do naszej strony. Będzie to wyglądać naturalnie, a z drugiej strony takie media same w sobie są renomowane i taki link jest bardzo wartościowy.
Współpracując z mediami osobnym tematem są komunikaty prasowe. Przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że tylko wielkie firmy wydają takie oświadczenia. Tymczasem i my, jeśli wprowadzamy nowy produkt, usługę czy nawiązujemy nową współpracę, możemy wydać komunikat prasowy i zamieścić go online, wraz z danymi firmy, czy też z adresem strony internetowej!
Bądź zawsze na czasie
O tym, jak ważny jest content marketing (marketing treści), nie trzeba nikomu przypominać. Jednakże oprócz jakości, równie ważny jest termin publikacji. Nie tylko trzeba sprawdzić w statystykach strony, kiedy najczęściej odwiedzają ją odbiorcy. Także być na bieżąco z branżowymi nowościami, publikacjami czy choćby sytuacją ekonomiczną i zmianami prawnymi, które mogą nam się przydać jako materiał na publikację.
Internauci poszukują informacji o bieżących wydarzeniach, dlatego warto powiązać z nimi swoje treści. Można wykorzystać sytuację i wyrazić opinię eksperta w mediach czy na blogu dedykowanym do naszej strony firmowej. Oczywiście musimy opinie wyrażać tylko w dziedzinie, która jest nam dobrze znana. Przy okazji podzielenia się opinią dostaniemy możliwość podpisania się i podania krótkiej metryczki, a to jest z kolei świetne miejsce na link do firmowej strony www.
Własne social media
Jeżeli z jakichś powodów nie chcemy współpracować z zewnętrznymi mediami, warto zabrać się porządnie za swoje social media. Można w nich zawrzeć wszystkie powyższe metody zdobywania linków wykorzystując przy tym działania PR online, które jednocześnie wzmocnią dobry wizerunek marki w sieci. Pokazując swoją firmę w social mediach, tworzymy sobie miejsce do dzielenia się treścią, komentowanie, zdobywanie nowych klientów, ale też nawiązywanie współpracy.
Oczywiście możemy też przy swoich postach zamieszczać linki prowadzące do naszej strony i konkretnych zakładek czy nawet publikacji kontynuujących myśl napisaną w poście. Choć to wymaga poświęcenia sporej ilości czasu, to profile firmowe w social media, które prowadzimy sami mają też ważną zaletę: my decydujemy, kiedy i co publikujemy oraz właśnie tu możemy łączyć działania PR i link building.
Zobacz również, jakie korzyści daje reklama dynamiczna na Facebook’u