Influencer to osoba, która ma wpływ na odbiorców. Mogą to być blogerzy, youtuberzy czy instagramerzy. Jednak nie każda osoba, która zgłasza się do marki z chęcią podjęcia współpracy, faktycznie może nazywać się influencerem. Z drugiej strony wybierając taką osobę, trzeba sprawdzić o wiele więcej niż ilość osób obserwujących kanał czy wejść na jego stronę. Same statystyki dostępne w Google Analytics czy na kanałach jak Blogger, Instagram i Facebook nie muszą być miarodajne.
Dlaczego warto współpracować z influencerami?
Można wyróżnić dwa powody, dla których ten rodzaj marketingu jest opłacalny. Po pierwsze influencer ma zbudowaną wokół siebie grupę odbiorców, a dzięki temu marka nie musi takiej budować, czyli oszczędzamy czas i pieniądze. Po drugie influencerzy to osoby darzone wysokim zaufaniem publicznym. Są postrzegane jako osoby, które mówią wszystko i co ważniejsze szczerze. Sama marka nigdy nie osiągnie takiego poziomi zaufania społecznego. Warto też wiedzieć, że aż 81% marketerów deklaruje, że influencer marketing odniósł sukces. A takie dane skłaniają do rozważenia czy i nam taka współpraca się opłaci.
Statystyki influencera można sprawdzić samemu
Zawsze podejmując współpracę, należy poprosić influencera o podanie adresów url do jego kanałów. Można też poprosić o statystyki ogólne, pojedynczego postu czy prowadzonej wcześniej kampanii o tematyce podobnej, do tej, którą my chcemy mu zlecić. Większość firm na tym poprzestaje, ale to błąd.
Często też publikując ogłoszenia o akcjach ambasadorskich czy zapytań o współpracę stawia się wymagania co do ilości obserwatorów. Powiedzmy sobie jasno, jeśli ktoś ma 100 tysięcy obserwatorów, to wcale nie znaczy, że jest bardziej wpływowy od osoby, która ma 10 tysięcy obserwatorów. Liczy się ich zaangażowanie. A także skąd obserwatorzy się wzięli. Niestety, nie każdy influencer zdobył ich dzięki swojej ciężkiej pracy.
Narzędzia, dzięki którym można sprawdzić influencera
Idealne narzędzia, to takie, które pozwalają dotrzeć do bardzo szczegółowych statystyk konkretnych kont, zarówno z Facebooka, jak i Instagrama. Przy statystykach z blogów warto poprosić o statystyki Google Analytics, które są najbardziej miarodajne. Statystyki oferowane przez platformy blogowe np. Blogger zwykle bardzo różnią się od tych, wyświetlanych w Google Analytics. Dlatego warto poprawić o screen danych z konta Google.
Jeśli interesuje nas współpraca z osobą publikującą posty na Instagramie, także możemy zweryfikować jej profil samodzielnie. Najlepsze narzędzie do weryfikacji to takie, które pozwala na śledzenie wielu profili na Instagramie, ale też sprawdzenie wybranego. Na bieżąco można sprawdzać zaangażowanie na danym profilu, ilość przychodzących i odchodzących obserwatorów czy też sprawdzać statystyki dla jednego postu. Można w ten sposób też sprawdzić, czy ktoś nie używa botów do zdobywania obserwujących.
Jednak można to sprawdzić także samodzielnie. Duże konta zwykle są bardzo znane w środowisku. Takie osoby pewnie też sami widzieliśmy w reklamach marek, kampaniach sponsorowanych czy nawet na wydarzeniach poświęconych marketingowi i influencerom. Zatem jeśli zgłasza się do nas osoba prowadząca duży profil (przykładowo ma 300 tysięcy obserwatorów), a my jej nawet nie kojarzymy, warto sprawdzić, ile czasu prowadzi taki profil i również przejrzeć kto go obserwuje.
Nawet totalnie nie znając się na sprawdzaniu statystyk, można zauważyć czy ktoś wśród obserwatorów ma realnych odbiorców, konta o dziwnych nazwach, numerach, czy masowo przybywa obserwatorów z innych krajów.
Kupowanie obserwatorów jest bardzo widoczne. Zamiast bazować na podanych ilościach obserwatorów, trzeba sprawdzić skąd pochodzą, a nawet wyrywkowo sprawdzić same konta tych obserwatorów. Można też wykorzystać specjalne narzędzia, które pokażą przyrost obserwatorów.
Co z osobami, które mają np. 100 tysięcy obserwatorów i przybywa im po 5 tysięcy nowych osób dziennie? W takich przypadkach trzeba być czujnym. Oczywiście jest też możliwość, że akurat tego dnia taka osoba opublikowała super content w internecie i zdobyła sławę oraz tak dużą liczbę obserwatorów. Dlatego indywidualnie trzeba weryfikować statystyki przesyłane przez każdego influencera.
Skorzystaj z bazy influencerów
Można znaleźć wiele portali oferujących pośrednictwo między influencerem, a marką. Rozbudowana baza danych o influencerach z całego świata, ale przede wszystkim z Polski pomoże znaleźć rzetelną osobę do współpracy. Osoby, które zakładają konta na takich portalach, są już na wstępie weryfikowane, a ich dane, w tym statystki są sprawdzane.
Czasem jednak wystarczy samodzielna ocena konta czy sprawdzenie, z jakimi markami taka osoba już współpracowała. Jeśli są to marki dobrze znane, można liczyć na to, że taki influencer jest rzetelny i nasza marka też na jego usługach skorzysta.
Zobacz również czy współpraca z blogerami jest opłacalna